Znasz kogoś, kto szybko się uczy? Okazuje się, że prędkość nauki to mit

Znasz kogoś, kto uczy lub uczył się znacznie szybciej od ciebie? A może to ty byłeś osobą, która uczyła się wszystkiego błyskawicznie i jeszcze zostawał czas na odpoczynek. Nowe badanie pokazuje, że zróżnicowane indywidualne tempo nauki to mit. Gdy stworzymy odpowiednie warunki, te różnice błyskawicznie się zacierają.

Od wczesnych lat szkolnych istnieje pogląd, że jedni uczą się szybciej, a inni potrzebują na to więcej czasu. Nowe badania wskazują jednak, że wszyscy uczymy się w bardzo podobnym tempie.

Wynik końcowy nie zależy od tempa nauki

Naukowcy przebadali  w tym celu niemal 7 tysięcy osób od wyższych klas szkół podstawowych po studentów, którzy używali różnych narzędzi cyfrowych do nauki, w tym kursy online i gry edukacyjne. Analiza wykazała, że punkt wyjścia i możliwości przećwiczenia miały daleko większy wpływ na ostateczne wyniki niż tempo nauki.

Badacze chcieli uzyskać odpowiedź na trzy pytania: Ile praktyki potrzeba, aby się czegoś nauczyć? Jak bardzo początkowe wyniki różnią się między uczniami? I jak bardzo uczniowie różnią się tempem uczenia się? 

Reklama

Analizy wykazały, że uczący się potrzebują praktyki ― średnio siedmiu okazji do przećwiczenia, aby skutecznie przyswoić wiedzę. Ostateczna różnica w wynikach związana była od warunków początkowych, niż zdolności szybszego uczenia się.

Duże znaczenie miała również umiejętność aktywnego zaangażowania się w naukę. Uwzględnione w badaniu narzędzia edukacyjne zachęcały do interaktywności i dawały osobom uczącym się natychmiastową informację zwrotną, co również było pomocne.

Wszystko zależy od miejsca, z którego zaczynasz

Podsumowując, warto podkreślić, że naukowcy nie kwestionują różnic w końcowych wynikach. Osoby startujące z różnych pułapów mogą ostatecznie osiągnąć inne wyniki. Ale jeżeli zapewnimy odpowiednie warunki i możliwość praktyki tempo nauki będzie porównywalne dla wszystkich.

W związku z tym jeśli uważasz, że jesteś osobą, która wolno się uczy, to pamiętaj, że jest to mit. Jeśli zadbasz o odpowiednią ilość praktyki i metody aktywizujące wyniki, które osiągniesz, mogą cię zadziwić.

Źródło: K. R. Koedinger, P. F. Carvalho, R. Liu, E. A. McLaughlin, 2023, An astonishing regularity in student learning rate, Psychological and Cognitive Sciences, 20 marca, 120 (13).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: nauka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama