Turbulencje w samolocie. Trasy, na których buja najbardziej

Podróżowanie samolotem jest jednym z najszybszych i najbezpieczniejszych sposobów przemieszczania się na długie dystanse. Jednakże nawet najspokojniejszy lot może stać się nagle mniej komfortowy z powodu turbulencji. Co to są turbulencje, jak wyglądają, skąd się biorą, a także na jakich trasach można się ich spodziewać najczęściej?

Na tych trasach turbulencje to niemal pewnik.
Na tych trasach turbulencje to niemal pewnik. 123RF/PICSEL

Co to są turbulencje?

Turbulencje w samolocie to nieprzewidywalne, gwałtowne zmiany w ruchu powietrza, które mogą wystąpić w każdym miejscu na trasie lotu samolotu. Chociaż zazwyczaj są one całkowicie bezpieczne, mogą wywoływać u pasażerów i załogi uczucie dyskomfortu. Piloci i personel pokładowy są szkoleni, by radzić sobie z turbulencjami i minimalizować ich wpływ na komfort podróży.

Podczas turbulencji pasażerowie mogą doświadczać różnego rodzaju wrażeń, od lekkiego kołysania po gwałtowne szarpnięcia. Samolot może nagle i nieoczekiwanie poruszać się w górę i w dół, a także na boki. Jest to spowodowane szybkimi zmianami prędkości i kierunku przepływającego powietrza.

Skąd się biorą turbulencje?

Turbulencje mogą powstać z kilku różnych powodów:

  • Turbulencje atmosferyczne są wywołane przez naturalne procesy atmosferyczne, takie jak fronty pogodowe czy gwałtowne zmiany ciśnienia.
  • Turbulencje termiczne występują, gdy ciepłe powietrze szybko wznosi się przez chłodniejsze warstwy atmosfery.
  • Turbulencje orograficzne są wywoływane przez powietrze, które jest zmuszane do przepływu nad górami lub przez doliny.
  • Turbulencje w strefach burzowych.
  • Turbulencje wiatru strumieniowego występują, gdy szybko płynące strumienie powietrza (jet streams) nagle zmieniają prędkość lub kierunek.

Kiedy występują turbulencje?

Turbulencje mogą wystąpić w dowolnym momencie lotu, ale są najbardziej prawdopodobne podczas przelotu przez burze, w pobliżu dużych górskich łańcuchów oraz w strefach intensywnych strumieni powietrza, jak jet streams.

Piloci omijają chmury burzowe widoczne na radarach i studiują mapę pogody, by zidentyfikować prądy strumieniowe, które mogą wskazywać na możliwość wystąpienia turbulencji czystego nieba (CAT). Aby unikać turbulencji spowodowanych przez inne samoloty, maszyny utrzymują znaczną odległość przy lądowaniu i starcie. Jeśli samolot wpadnie w strefę turbulencji, na przykład przelatując przez chmurę, aktywowana jest sygnalizacja do zapięcia pasów. W przypadku silniejszych wstrząsów, pilot podejmuje działania, aby wydostać się z obszaru turbulencji, zmniejszając prędkość do poziomu bezpiecznego i dostosowując ustawienia autopilota. Turbulencje często są klasyfikowane jako "lekkie" lub "średnie" i chociaż mogą być niekomfortowe, nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla samolotu.

Największe ryzyko związane jest z możliwością obrażeń u nieprzypiętych pasażerów i załogi. Dlatego zaleca się, aby pasy były zapięte przez cały lot, a najlepiej wybierać miejsca w centralnej części samolotu, blisko skrzydeł, gdzie turbulencje odczuwane są w mniejszym stopniu.

Gdzie są największe turbulencje? Najgorsze trasy

Po zbadaniu tras podatnych na burze specjaliści zauważyli, że intensywne turbulencje najczęściej miały miejsce w Chinach, które zostały określone jako "najbardziej niespokojny region w 2023 roku" ze względu na częstotliwość turbulencji lotniczych. Poniżej znajduje się pełna lista najbardziej "burzliwych" tras lotniczych na świecie pod względem częstości występowania turbulencji:

  • Santiago (SCL) - Santa Cruz (VVI)
  • Ałmaty (ALA) - Biszkek (FRU)
  • Lanzhou (LHW) - Chengdu (CTU)
  • Centrair (NGO) - Sendai (SDJ)
  • Mediolan (MXP) - Genewa (GVA)
  • Lanzhou (LHW) - Xianyang (XIY)
  • Osaka (KIX) - Sendai (SDJ)
  • Xianyang (XIY) - Chengdu (CTU)
  • Xianyang (XIY) - Chongqing (CKG)
  • Mediolan (MXP) - Zurych (ZRH)

Czy można sprawdzić czy w trakcie lotu będą turbulencje?

Jest do tego specjalna strona internetowa o nazwie Turbli.com. Wystarczy, że na nią wejdziemy, wpiszemy odcinek początkowy i końcowy, a następnie wybierzemy nasz lot. Strona pokaże nam czy po drodze będą turbulencje i jak silne.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas