Dziwny wzór emitowany przez odległą gwiazdę

​Odkryto rzadko spotykany wzór w rozbłyskach pochodzących z układów gwiazd neutronowych w odległości ponad 16 000 lat świetlnych.

Układ gwiezdny nosi oznaczenie MAXI J1621-501 i został on odkryty 9 października 2017 r.

Początkowo naukowcy nie wiedzieli, czym on jest. Tak regularne promieniowanie mogłoby sugerować obecność układu podwójnego zawierającego normalną gwiazdę, gwiazdę neutronową lub czarną dziurę.

Naukowcy odkryli, że promieniowanie rentgenowskie z MAXI J1621-501 pochodzi z wybuchów na powierzchni gwiazdy neutronowej.

Powtarzają się one co ok. 78 dni. Astronomowie odkryli jedynie 30 innych źródeł światła, które zachowują się w ten sam sposób.

Astronomowie obserwowali MAXI J1621-501 przez 15 miesięcy od odkrycia w 2017 r. i zauważyli pojawienie się wzorca sześć razy. Zawsze jest nieco przesunięty w czasie, ale dysk akrecyjny powstający podczas wsysania materii przez jedną z gwiazd neutronowych, stale się rozszerza.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.