Kolejna dziwna awaria pociągu Impuls. Polregio szuka ratunku
Oprac.: Tomasz Kromp
Należący do Opolskiego Zakładu Polregio pociąg Impuls z Newagu ma problem z uruchomieniem. Maszyna przechodziła przegląd okresowy połączony z wymianą niektórych części, jednak jednostka nie wróciła jeszcze do pracy. Przewoźnik szuka wykonawców, którzy mogliby rozwiązać problem. To już kolejna taka awaria pociągu Impuls.
Awaria opolskiego pociągu Impuls z Newagu
14 stycznia na platformie zakupowej eB2B Polregio pojawiło się zapytanie o informację cenową na wykonanie usługi uruchomienia pojazdu (problem ze sterowaniem) typu 36WEa serii EN63a-050.
Rzeczone zapytanie zostało opublikowane przez Opolski Zakład Polregio. Przewoźnik poszukuje wykonawców mających wiedzę i doświadczenie, które mogłyby pomóc w rozwiązaniu problemu.
Jak wynika z informacji podanych na stronie kolejowyportal.pl, opisana jednostka przechodziła przegląd okresowy na poziomie utrzymania P3. Tego rodzaju przegląd jest wykonywany mniej więcej co 250 tysięcy kilometrów. W jego trakcie przeprowadza się nieco bardziej zaawansowane prace serwisowe (w tym sprawdzenie kluczowych układów napędowych i hamulcowych czy też systemów sterowania).
Pociąg Newag Impuls, którego dotyczy wspomniane zapytanie o informację cenową, jeszcze nie wrócił na tory.
Zamieszanie z pociągami spółki Newag z Nowego Sącza
Okazuje się, że dziwna awaria opolskiego pociągu to niejedyny przypadek problemów z maszynami produkowanymi przez Newag. Pierwszy o sprawie pisał Onet pod koniec 2023 roku.
Wówczas na firmę z Nowego Sącza padły podejrzenia o celowe instalowanie w komputerach pokładowych pociągów blokad, które unieruchamiały jednostki w momencie serwisowania ich przez konkurencję Newagu.
Wykryli to hakerzy z grupy Dragon Sector, którzy w oprogramowaniu Impulsów odkryli specjalne komendy unieruchamiające pociągi w konkretnych lokalizacjach (konkurenci Newagu), jeśli składy nie były użytkowane przez dłuższy czas.
Aktualnie toczy się postępowanie dotyczące "nieuprawnionej zmiany zapisu danych informatycznych w systemie sterowania kilkudziesięciu pojazdów serii Impuls, polegającej na zainstalowaniu w systemie przedmiotowych pojazdów oprogramowania wywołującego blokady pojazdów w przebiegu ich normalnej eksploatacji, a tym samym doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem nabywców tych pojazdów".
Spółka Newag odrzuca zarzuty i wskazuje, że winna jest konkurencja bądź hakerzy. Prokuratura prowadzi postępowanie dwutorowo.