Kolejna dziwna awaria pociągu Impuls. Polregio szuka ratunku

Oprac.: Tomasz Kromp

Należący do Opolskiego Zakładu Polregio pociąg Impuls z Newagu ma problem z uruchomieniem. Maszyna przechodziła przegląd okresowy połączony z wymianą niektórych części, jednak jednostka nie wróciła jeszcze do pracy. Przewoźnik szuka wykonawców, którzy mogliby rozwiązać problem. To już kolejna taka awaria pociągu Impuls.

Spółka Newag produkuje pociągi Impuls. Gdy składy trafiają na przegląd do innych serwisantów, to pojawia się problem.
Spółka Newag produkuje pociągi Impuls. Gdy składy trafiają na przegląd do innych serwisantów, to pojawia się problem.Mateusz Jagielski/East NewsEast News

Awaria opolskiego pociągu Impuls z Newagu

14 stycznia na platformie zakupowej eB2B Polregio pojawiło się zapytanie o informację cenową na wykonanie usługi uruchomienia pojazdu (problem ze sterowaniem) typu 36WEa serii EN63a-050.
Rzeczone zapytanie zostało opublikowane przez Opolski Zakład Polregio. Przewoźnik poszukuje wykonawców mających wiedzę i doświadczenie, które mogłyby pomóc w rozwiązaniu problemu.

Jak wynika z informacji podanych na stronie kolejowyportal.pl, opisana jednostka przechodziła przegląd okresowy na poziomie utrzymania P3. Tego rodzaju przegląd jest wykonywany mniej więcej co 250 tysięcy kilometrów. W jego trakcie przeprowadza się nieco bardziej zaawansowane prace serwisowe (w tym sprawdzenie kluczowych układów napędowych i hamulcowych czy też systemów sterowania).

Pociąg Newag Impuls, którego dotyczy wspomniane zapytanie o informację cenową, jeszcze nie wrócił na tory.

Zamieszanie z pociągami spółki Newag z Nowego Sącza

Okazuje się, że dziwna awaria opolskiego pociągu to niejedyny przypadek problemów z maszynami produkowanymi przez Newag. Pierwszy o sprawie pisał Onet pod koniec 2023 roku.
Wówczas na firmę z Nowego Sącza padły podejrzenia o celowe instalowanie w komputerach pokładowych pociągów blokad, które unieruchamiały jednostki w momencie serwisowania ich przez konkurencję Newagu.

Wykryli to hakerzy z grupy Dragon Sector, którzy w oprogramowaniu Impulsów odkryli specjalne komendy unieruchamiające pociągi w konkretnych lokalizacjach (konkurenci Newagu), jeśli składy nie były użytkowane przez dłuższy czas.

Aktualnie toczy się postępowanie dotyczące "nieuprawnionej zmiany zapisu danych informatycznych w systemie sterowania kilkudziesięciu pojazdów serii Impuls, polegającej na zainstalowaniu w systemie przedmiotowych pojazdów oprogramowania wywołującego blokady pojazdów w przebiegu ich normalnej eksploatacji, a tym samym doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem nabywców tych pojazdów".

Spółka Newag odrzuca zarzuty i wskazuje, że winna jest konkurencja bądź hakerzy. Prokuratura prowadzi postępowanie dwutorowo.

interia© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas