Legenda powraca! Bayraktar TB3 po historycznym starcie

Tureckie wojsko osiągnęło kolejny kamień milowy w modernizacji swojej floty, a wszystko za sprawą pomyślnych testów startu i lądowania bezzałogowego bojowego statku powietrznego Bayraktar TB3 z pokładu przyszłego "dronowca" TCG Anadolu.

Bayraktar TB3 w locie. Testy na TCG Anadolu zakończone sukcesem
Bayraktar TB3 w locie. Testy na TCG Anadolu zakończone sukcesemInternational Defence Analysis @Defence_IDATwitter

Po przejściu prób morskich, Bayraktar TB3 PT2 pomyślnie wystartował z rampy nachylonej pod kątem 12 stopni na pokładzie TCG Anadolu. Lot testowy, przeprowadzony w strategicznie ważnym rejonie, gdzie Morze Egejskie łączy się z Morzem Śródziemnym, trwał 46 minut i zakończył się precyzyjnym lądowaniem na tym samym krótkim pasie startowym. Co istotne, system nie wymagał żadnego dodatkowego sprzętu wspomagającego lądowanie, co podkreśla innowacyjność konstrukcji i adaptacyjność TB3.

Bayraktar TB3 startuje z TCG Anadolu

Pierwsze próby na rampie z Bayraktarem TB3 rozpoczęły się 1 czerwca 2024 roku w ramach programu realizowanego w Tekirdağ Çorlu oraz w Ośrodku Szkolenia i Testów Lotniczych Baykar w Keşan, gdzie specjalnie skonstruowany pas startowy odwzorowywał warunki pokładu TCG Anadolu. Po pomyślnym ukończeniu programu testowego, Bayraktar TB3 wykazał gotowość do integracji systemów bezzałogowych z nowoczesną flotą turecką, stąd wczorajsze testy na pokładzie "prawdziwego" okrętu.

I nie da się ukryć, że to ogromny sukces tureckiej firmy, który przy okazji umacnia pozycję Ankary jako lidera w dziedzinie systemów bezzałogowych, zarówno na lądzie, jak i na morzu. Bayraktar TB3 otwiera też nowy rozdział w historii tureckiej marynarki wojennej, znacząco wzmacniając jej zdolność do projekcji siły na dalekie odległości, prowadzenia operacji wsparcia powietrznego na morzu i wykonywania misji rozpoznawczych w obszarach ograniczonego dostępu, zapewniając strategiczną przewagę w trudnym regionie.

Ukraińska legenda "na sterydach"

Bayraktar TB3 został specjalnie zaprojektowany do startu i lądowania z jednostek o ograniczonej przestrzeni, jak dronowy lotniskowiec TCG Anadolu. Ten zaawansowany bojowy dron jest ewolucją sprawdzonego Bayraktara TB2 - który za sprawą działalności w Ukrainie urósł do miana legendy - wzbogaconą o liczne ulepszenia. Bayraktar TB3 mierzy około 8,35 metra długości i ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 14 metrów.

To jedna z optymalizacji, która pozwoliła na wydłużenie czasu lotu oraz integrację z zaawansowanymi systemami pokładowymi statków. Dron został też zaprojektowany do pracy w różnych warunkach klimatycznych, w tym w trudnym środowisku morskim, a jego maksymalny udźwig wynosi 280 kilogramów, co pozwala na przenoszenie zróżnicowanego arsenału uzbrojenia i systemów.

Co potrafi Bayraktar TB3?

System umożliwia integrację m.in. z precyzyjnie naprowadzanymi pociskami opracowanymi przez Roketsan, jak MAM-L i MAM-C. Te kierowane laserowo pociski, sprawdzone w rzeczywistych scenariuszach bojowych, są niezwykle skuteczne przeciwko celom opancerzonym i umocnionym. TB3 może również przenosić pociski dalekiego zasięgu, w tym nowe typu Kuzgun czy miniaturowe pociski manewrujące, co zwiększa zasięg operacyjny i możliwości uderzeniowe.

Bayraktar TB3 wyposażony jest w zaawansowaną awionikę i technologie sensorowe. Jego główny system obserwacyjny obejmuje elektrooptyczny/na podczerwień (EO/IR) sensor o wysokiej rozdzielczości, dalmierz laserowy i wskaźnik celów. Jednym z najczęściej stosowanych modułów jest system Aselsan CATS, umożliwiający precyzyjną identyfikację celów na dużych odległościach, nawet w trudnych warunkach. TB3 posiada również zdolności wywiadowcze (SIGINT/ELINT), pozwalające na przechwytywanie i analizę sygnałów komunikacyjnych oraz radarowych w obszarze operacyjnym.

Dzięki zaszyfrowanym modułom komunikacyjnym, dron może działać poza zasięgiem wzroku, koordynując działania z innymi dronami, okrętami i centrami dowodzenia. Ponadto jest przystosowany do trybów półautonomicznych i w pełni autonomicznych, co zmniejsza potrzebę aktywnego udziału operatora i zwiększa efektywność operacyjną.

Napędzany jest silnikiem produkcji TEI, najczęściej modelem PD170, zapewniającym optymalną wydajność podczas długich misji przy niskim zużyciu paliwa. Silnik umożliwia prędkość przelotową 130-150 km/h oraz maksymalną prędkość przekraczającą 200 km/h. Konstrukcja TB3 opiera się na materiałach kompozytowych, co zapewnia wysoką trwałość przy niskiej wadze, a składane skrzydła ułatwiają przechowywanie na pokładach takich jednostek jak TCG Anadolu.

Odbudowa katedry Notre-Dame w Paryżu ukończona. Ponowne otwarcie 8 grudniaAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas