Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Plac budowy przekazany wykonawcom
W Polsce wkrótce powstanie nowy najdłuższy tunel komunikacyjny. Będzie on przeznaczony dla pociągów, ale pod względem długości przebije również wszystkie istniejące dla samochodów. Zostanie zbudowany na trasie kolejowej prowadzącej do Nowego Sącza. Plac budowy został przekazany wykonawcom.
Najdłuższy tunel w Polsce znajduje się obecnie pod Ursynowem i ma ponad 2,3 km długości. Wiemy jednak, że długo się tym mianem nie nacieszy, bo w planach jest m.in. budowa tunelu na drodze S6 zachodniej obwodnicy Szczecina. Tymczasem rozpoczęto prace nad inną inwestycją. Jest nią najdłuższy tunel kolejowy.
Najdłuższy tunel w Polsce na trasie Limanowa - Nowy Sącz
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajdzie się wkrótce na trasie będącej częścią odcinka Limanowa — Nowy Sącz, który obecnie znajduje się w modernizacji. Inwestycja w powstanie w ramach projektu Podłęże — Piekiełko i zakłada wydrążenie tunelu o długości aż 3,8 km.
W monecie, gdy wspomniany tunel powstanie, to będzie najdłuższym w Polsce. Dotyczy to nie tylko linii kolejowych, ale ogółu, bo żaden tunel samochodowy w kraju nie jest na razie dłuższy.
Wspomniany tunel zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordark. Wiemy, że pociągi pasażerskie na tej trasie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h. Natomiast składy towarowe pojadą maksymalnie 100 km/h.
Przekazaliśmy już plac budowy wykonawcom. Tym samym rozpoczyna się budowa linii kolejowej w kierunku Nowego Sącza.
Inwestycja pochłonie mnóstwo pieniędzy
Warto dodać, że prace związane z modernizacją tej trasy trwają w najlepsze. Najdroższym odcinkiem jest Limanowa-Klęczany. Koszt inwestycji to aż 1,9 mld zł. Realizacją projektu zajmują się polski Budimex oraz turecki Gülermak, który specjalizuje się w infrastrukturze kolejowej.
Stacja kolejowa w Męcinie, gdzie znajdzie się tunel, zostanie przeniesiona w nową lokalizację. Odcinek Limanowa — bocznica Klęczany doczeka się modernizacji toru o długości ponad 12,5 km. Prace zakładają m.in. jego elektryfikację.
Warto dodać, że tunel samochodowy będący częścią obwodnicy Szczecina będzie docelowo jeszcze dłuższy, choć początkowo miał mieć 3,5 km. W planach wprowadzono jednak zmiany i wydłużono go do 5 km. Jego odwiertem zajmie się maszyna typu TBM.
Na koniec, już w ramach ciekawostki, trzeba nadmienić, że najdłuższy tunel kolejowy na świecie zostanie wydrążony w Alpach. Jego planowana długość to aż 57,7 km.