New Glenn nie poleciał. Bezos musi się sporo nauczyć od Muska
New Glenn to ogromna rakieta Blue Origin, która pozwoli firmie na lepsze konkurowanie w tej branży ze SpaceX. Prace nad nią trwały kilkanaście lat i dziś miał odbyć się jej pierwszy start. New Glenn to wielka konstrukcja składająca się z dwóch stopni, która ma być odzyskiwalna. W ten sposób uda się zredukować koszty misji w kosmos.
Prywatny sektor kosmiczny został zdominowany przez SpaceX. Firma Elona Muska przeprowadziła najwięcej lotów w kosmos w całym 2024 r. Blue Origin jednak nie próżnuje i od kilkunastu lat pracowało nad wielką rakietą New Glenn. Dziś, zgodnie z zapowiedziami, miał odbyć się jej pierwszy lot, który z pewnością byłby spektakularny. Misję jednak odwołano.
Pierwszy lot NG-1 wielkiej rakiety New Glenn odwołany
Rakieta New Glenn była przygotowywana do pierwszego lotu od miesięcy. Blue Origin chciało ją wystrzelić jesienią 2024 r., w ramach marsjańskiej misji dla agencji NASA, ale wtedy się nie udało. Dzisiejszy start (NG-1) miał odbyć się z przylądka Canaveral na Florydzie. W roli ładunku wykorzystano testową platformę Blue Ring.
Ogromna rakieta Blue Origin miała wystartować po godzinie 9:00 czasu w Polsce. Później booster miałby powrócić i wylądować na platformie Jacklyn. W podobny sposób, co pierwsze stopnie Falconów 9 firmy SpaceX.
Dzisiejszy start New Glenn stanowiłby dla Blue Origin ogromny sukces. Dużą zaletą rakiety jest możliwość odzyskiwania boostera, co znacząco redukuje koszty misji. Pierwszy stopień został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było wykorzystać 25 razy.
Niestety, start się nie odbył. Blue Origin przerwało odliczanie i przekazało, że rakieta jednak nie poleci. Poniżej krótkie oświadczenie firmy.
Rezygnujemy z dzisiejszej próby startu, aby rozwiązać problem z podsystemem pojazdu, który przeniesie nas poza nasze okno startowe
Rakieta New Glenn firmy Blue Origin jest ogromna
New Glenn to wielka konstrukcja. Składa się ona z dwóch stopni o łącznej wysokości 98 metrów. Dla porównania budowany przez SpaceX Starship, który jest największą rakietą na świecie, jest wysoki na ponad 120 metrów.
Booster rakiety Blue Origin ma siedem silników BE-4, które oferują dużą moc. Konstrukcja będzie w stanie wynosić na niską orbitę okołoziemską ładunki o wadze do 50 ton. To ponad dwa razy więcej w porównaniu do Falcona 9, ale nieco mniej od "potrójnego" Falcona Heavy.
Rakieta New Glenn miała być gotowa już kilka lat temu, ale projekt spotkał się z opóźnieniami, co w przypadku tego typu konstrukcji jest normalne. Blue Origin pracowało nad nią od ponad dekady. Firma wierzy, że pozwoli jej to na lepsze konkurowanie w prywatnym sektorze kosmicznym ze SpaceX Elona Muska.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!