Pierwszy na świecie dworzec kolejowy z 3D. Chcą go zbudować w 6 godzin

Dworce kolejowe w Japonii to zarówno maleńkie stacje w regionach wiejskich, jak i rozległe budynki w ogromnych miastach, w których łatwo można się zgubić - ba, niektóre z nich mają własne winiarnie czy starożytne relikty. Teraz Japończycy wpadli zaś na pomysł pierwszego na świecie dworca z drukarki 3D, który na dodatek powstać ma w zaledwie 6 godzin.

Japonia planuje modernizację stacji kolejowych. Testuje druk 3D (zdj. poglądowe)
Japonia planuje modernizację stacji kolejowych. Testuje druk 3D (zdj. poglądowe)N509FZWikimedia Commons

Wielu ekspertów budowlanych nazywa druk 3D przełomową technologią, która pozwala tanio i szybko stawiać nie tylko domy, ale i wiele innych budynków użyteczności publicznej. Widzieliśmy już budowane w ten sposób centra danych, budynku urzędowe, prywatne domy, baraki wojskowe czy hotel kempingowy, a nie brakuje też opinii, że najprawdopodobniej w taki właśnie sposób będziemy stawiać pierwsze habitaty na Księżycu czy Marsie. 

Zanim jednak eksploracja kosmosu stanie się realna, wróćmy do bardziej przyziemnych podróży, np. kolejowych. Japonia, a konkretniej West Japan Railway Co. (JR West), ogłosiło, że planuje pierwszą na świecie stację kolejową zbudowaną w technologii druku 3D, a projekt zostanie zrealizowany na bezobsługowym przystanku w prefekturze Wakayama, gdzie zastąpi dotychczasową przestarzałą infrastrukturę.

Dworzec z drukarki 3D

Hatsushima Station, nowy przystanek na linii Kisei w mieście Arita (prefektura Wakayama), będzie jednopiętrowym betonowym budynkiem o wysokości 2,6 metra, szerokości 6,3 metra i głębokości 2,1 metra. Jak podkreśla JR West, pomysł ma na celu efektywne rozwiązanie problemów związanych z modernizacją starzejących się obiektów.

Elementy budowlane zostaną wyprodukowane przez Serendix Inc., firmę z Nishinomiyi specjalizującą się w budownictwie 3D, a następnie złożone na miejscu - montaż rozpocznie się po odjeździe ostatniego pociągu 25 marca. Dzięki tej metodzie proces budowy zostanie znacznie przyspieszony - stara stacja Hatsushima zostanie usunięta, a nowa będzie w pełni funkcjonalna w ciągu zaledwie sześciu godzin, czyli w czasie między ostatnim nocnym a pierwszym porannym pociągiem.

Wyburzą i postawią nowy w sześć godzin

Oprócz redukcji czasu, nakładu pracy i kosztów, podejście to zapewnia także większą swobodę projektową, umożliwiając odejście od standardowych prostokątnych i trójkątnych kształtów stosowanych w tradycyjnej architekturze. W przeciwieństwie do klasycznych budynków betonowych, które wymagają szalunków - drewnianych lub metalowych form do wylewania betonu - druk 3D pozwala na tworzenie bardziej skomplikowanych i unikalnych konstrukcji.

Firma zaznacza również, że nowa metoda wpłynie na zwiększenie udziału zrównoważonego rozwoju w infrastrukturze kolejowej oraz przyczyni się do realizacji długoterminowej wizji zapewnienia bezpiecznego i ekologicznego transportu.

JR West wybrało stację Hatsushima na lokalizację pilotażowego projektu ze względu na jej położenie nad morzem, co pozwoli firmie na ocenę trwałości budynku w warunkach narażenia na słone powietrze. Przewoźnik planuje również analizę kosztów budowy, konserwacji i zarządzania, aby w przyszłości rozszerzyć projekt na inne lokalizacje.

Zewnętrzny wygląd budynku ma odzwierciedlać unikalny charakter regionu i być lubiany przez lokalnych mieszkańców, przyczyniając się do harmonijnego współistnienia ze społecznością. Dokładnie przeanalizujemy też opłacalność budowy i utrzymania. Wykorzystując nową stację jako model bazowy, rozważymy możliwość wdrożenia tej technologii na innych przystankach
podsumowuje JR West.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press