Pierwszy na świecie dworzec kolejowy z 3D. Chcą go zbudować w 6 godzin
Dworce kolejowe w Japonii to zarówno maleńkie stacje w regionach wiejskich, jak i rozległe budynki w ogromnych miastach, w których łatwo można się zgubić - ba, niektóre z nich mają własne winiarnie czy starożytne relikty. Teraz Japończycy wpadli zaś na pomysł pierwszego na świecie dworca z drukarki 3D, który na dodatek powstać ma w zaledwie 6 godzin.

Wielu ekspertów budowlanych nazywa druk 3D przełomową technologią, która pozwala tanio i szybko stawiać nie tylko domy, ale i wiele innych budynków użyteczności publicznej. Widzieliśmy już budowane w ten sposób centra danych, budynku urzędowe, prywatne domy, baraki wojskowe czy hotel kempingowy, a nie brakuje też opinii, że najprawdopodobniej w taki właśnie sposób będziemy stawiać pierwsze habitaty na Księżycu czy Marsie.
Zanim jednak eksploracja kosmosu stanie się realna, wróćmy do bardziej przyziemnych podróży, np. kolejowych. Japonia, a konkretniej West Japan Railway Co. (JR West), ogłosiło, że planuje pierwszą na świecie stację kolejową zbudowaną w technologii druku 3D, a projekt zostanie zrealizowany na bezobsługowym przystanku w prefekturze Wakayama, gdzie zastąpi dotychczasową przestarzałą infrastrukturę.
Dworzec z drukarki 3D
Hatsushima Station, nowy przystanek na linii Kisei w mieście Arita (prefektura Wakayama), będzie jednopiętrowym betonowym budynkiem o wysokości 2,6 metra, szerokości 6,3 metra i głębokości 2,1 metra. Jak podkreśla JR West, pomysł ma na celu efektywne rozwiązanie problemów związanych z modernizacją starzejących się obiektów.
Elementy budowlane zostaną wyprodukowane przez Serendix Inc., firmę z Nishinomiyi specjalizującą się w budownictwie 3D, a następnie złożone na miejscu - montaż rozpocznie się po odjeździe ostatniego pociągu 25 marca. Dzięki tej metodzie proces budowy zostanie znacznie przyspieszony - stara stacja Hatsushima zostanie usunięta, a nowa będzie w pełni funkcjonalna w ciągu zaledwie sześciu godzin, czyli w czasie między ostatnim nocnym a pierwszym porannym pociągiem.
Wyburzą i postawią nowy w sześć godzin
Oprócz redukcji czasu, nakładu pracy i kosztów, podejście to zapewnia także większą swobodę projektową, umożliwiając odejście od standardowych prostokątnych i trójkątnych kształtów stosowanych w tradycyjnej architekturze. W przeciwieństwie do klasycznych budynków betonowych, które wymagają szalunków - drewnianych lub metalowych form do wylewania betonu - druk 3D pozwala na tworzenie bardziej skomplikowanych i unikalnych konstrukcji.
Firma zaznacza również, że nowa metoda wpłynie na zwiększenie udziału zrównoważonego rozwoju w infrastrukturze kolejowej oraz przyczyni się do realizacji długoterminowej wizji zapewnienia bezpiecznego i ekologicznego transportu.
JR West wybrało stację Hatsushima na lokalizację pilotażowego projektu ze względu na jej położenie nad morzem, co pozwoli firmie na ocenę trwałości budynku w warunkach narażenia na słone powietrze. Przewoźnik planuje również analizę kosztów budowy, konserwacji i zarządzania, aby w przyszłości rozszerzyć projekt na inne lokalizacje.
Zewnętrzny wygląd budynku ma odzwierciedlać unikalny charakter regionu i być lubiany przez lokalnych mieszkańców, przyczyniając się do harmonijnego współistnienia ze społecznością. Dokładnie przeanalizujemy też opłacalność budowy i utrzymania. Wykorzystując nową stację jako model bazowy, rozważymy możliwość wdrożenia tej technologii na innych przystankach
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!