Airbus składa ofertę na samoloty regionalne dla PLL LOT
PLL LOT przygotowuje się do dużej inwestycji. Spółka planuje kupić nowe samoloty regionalne, które będą wykorzystywane do obsługi krótszych tras. Zamówienie dotyczy 84 maszyn. Własną ofertę na takie samoloty złożył Airbus. Francuzi będą musieli powalczyć o kontrakt z brazylijską firmą Embraer.

Polskie Linie Lotnicze LOT planują zmodernizować flotę i wiemy, że spółka przygotowuje się do zakupu aż kilkudziesięciu samolotów regionalnych. Wiadomo nie od dziś, że o kontrakt na dostarczenie maszyn starają się dwie firmy. Są to brazylijski Embraer oraz francuski Airbus. Drugi z producentów złożył oficjalną ofertę.
Airbus z oficjalną ofertą na samoloty dla PLL LOT
Już od dawna mówi się o tym, że przedstawiciele PLL LOT biorą pod uwagę dwóch dostawców. Pierwszym jest Embraer, a drugim Airbus. Rozmowy w kuluarach toczone są od jakiegoś czasu. Druga z firm w końcu złożyła oficjalną ofertę. Co zawiera?
Airbus proponuje dostarczenie dla PLL LOT samolotów regionalnych typu A220 w wersjach 100 i 300 o rozpiętości skrzydeł przekraczającej 35 metrów. Są to dwusilnikowe i wąskokadłubowe maszyny pasażerskie o średnim zasięgu. Cechą wyróżniającą są szersze korytarze czy większa ilość miejsca na bagaże podręczne przypadająca na pasażerów.
Airbus A220-100 (dawniej CS100) to samolot pasażerski, który oferuje od 108 do 133 miejsc. Natomiast w modelu A220-300 (kiedyś CS300) ich liczbę zwiększono do 130-160. Producent chwali się także zmniejszonym zużyciem paliwa na jednego pasażera oraz niższymi kosztami eksploatacji.
Francuzi twierdzą, że ich samoloty pasażerskie są lepsze od konkurencji w postaci Embraera. Zapewniają lepszy komfort podróży, mają więcej foteli i pozwolą uzyskać lepszy współczynnik dotyczący kosztów lotu na jednego pasażera.
PLL LOT chce kupić 84 samoloty regionalne
Polskie Linie Lotnicze LOT planują zakupić aż 84 maszyny do obsługi krótszych tras. Konkurentem firmy Airbus jest brazylijski Embraer, który proponuje maszyny z serii E2. Przedstawiciele tej firmy kilka dni temu byli w Warszawie, gdzie przekonywali o wyższości ich propozycji.
Embraer uważa, że jego samoloty E2 będą idealnym wyborem dla PLL LOT, gdyż oferują lepsze osiągi i przy okazji mniejsze koszty eksploatacyjne w porównaniu do konkurencji. Ponadto Brazylijczycy kuszą uruchomieniem linii produkcyjnej w naszym kraju dla samolotów wojskowych KC-390.
Rodzimy przewoźnik przymierza się do zakupu nowych samolotów regionalnych od kilku lat. Mimo to władze spółki nie spieszą się z decyzją. Ma ona zostać podjęta w ciągu najbliższych miesięcy. Nie ma pewności, że nastąpi to jeszcze w marcu.
Na tym nie koniec inwestycji, bo PLL LOT musi również myśleć o przygotowaniu się na otwarcie lotniska, które zostanie zbudowane w ramach CPK. Pod koniec 2024 r. wiceminister infrastruktury Maciej Lasek stwierdził, że w tym celu przewoźnik musi nabyć około 30 nowych samolotów szerokokadłubowych.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!