Samochody autonomiczne miewają halucynacje. Wywołać je mogą hakerzy

Samochody bez kierowcy mogą stać się łatwym celem dla hakerów. Po ataku na system sterowania pojazd autonomiczny może mieć zwidy i halucynacje. Właśnie runął kolejny mit dotyczący tego, czy takie auta będą bezpieczne.

Hakerzy mogą wpływać na rzeczywistość wirtualną, którą tworzy sobie system samochodu autonomicznego. To może być groźne dla pasażerów takiego auta.
Hakerzy mogą wpływać na rzeczywistość wirtualną, którą tworzy sobie system samochodu autonomicznego. To może być groźne dla pasażerów takiego auta.123RF/PICSEL

Wyobraźcie sobie, że jesteście pasażerami samochodu autonomicznego, który jedzie bez kierowcy. I nagle gwałtownie hamuje na prostej drodze, gdyż jego system dostrzegł "fantomowy" znak drogowy lub inny pojazd, który nie istnieje. Okazuje się, że wywołanie takich halucynacji w systemie autonomicznego auta będzie bardzo proste dla każdego hakera.

Na ten słaby punkt samochodów autonomicznych natrafił profesor Kevin Fu z Uniwersytetu Northeastern (Boston, USA). Odkrył on zupełnie nowy sposób cyberataku, który nazwał "atakiem Poltergeist". ,Wystarczy, że haker zakłóci system stabilizacji obrazu kamery samochodu lub dronu, a będzie mógł stworzyć dowolne "fantomy". Optyczną stabilizację obrazu posiadają wszystkie nowoczesne kamery czy aparaty stosowane np. w smartfonach czy właśnie w pojazdach autonomicznych. Mają one czujniki, które reagują na określone częstotliwości ultradźwięków.

To jest jak z utalentowanym śpiewakiem operowym, który wyłącznie za pomocą wydawanego z siebie głosu jest w stanie sprawić, że pęka szklany kieliszek, gdyż wpadł w rezonans. Tak samo jest z tworzeniem fantomów dla samochodów autonomicznych.
profesor Kevin Fu z Uniwersytetu Northeastern (Boston, USA)

Zespół naukowców z Uniwersytetu Northeastern przeprowadził szereg eksperymentów z atakami hackerskimi "typu poltergeist". Okazuje się, że narażone na nie są nie tylko samochody autonomiczne, ale także drony. Wystarczy skierować na taki pojazd nadajnik ulradźwięków i właściwie dobrać częstotliwość wysyłanych fal. Po chwili pojazd autonomiczny zaczyna dostrzegać nieistniejące "fantomowe obiekty" i do nich dopasowywać lot lub jazdę. Jeśli na pokładzie takiego pojazdu będą pasażerowie, wtedy robi się naprawdę niebezpiecznie.

Atak hakerski typu "poltergeist" potrafi sprawić, że samochód autonomiczny zobaczy nieistniejący znak STOP i gwałtownie się zatrzyma
Atak hakerski typu "poltergeist" potrafi sprawić, że samochód autonomiczny zobaczy nieistniejący znak STOP i gwałtownie się zatrzyma123RF/PICSEL

Dzięki tej metodzie profesor Fu jest w stanie dodawać lub usuwać dowolne elementy z wirtualnej rzeczywistości, którą pojazd buduje sobie na podstawie obrazu z kamery. Przeprowadzenie ataku hakerskiego typu "poltergeist" na smartfon jest równie proste, jak na jadący samochód autonomiczny. - W tym drugim przypadku życie pasażerów będzie zagrożone - ostrzega profesor Fu.

My po prostu odkryliśmy lukę w systemach samochodów autonomicznych. Zadaniem firm produkujących takie samochody będzie ograniczenie do minimum możliwości ataku hakerskiego typu "poltergeist".
profesor Kevin Fu z Uniwersytetu Northeastern (Boston, USA)

Samochody autonomiczne to pojazdy, które poruszają się bez udziału kierowcy. Są wyposażone w zaawansowane technologie, które umożliwiają im samodzielne omijanie przeszkód i kontrolowanie jazdy. Samochody autonomiczne korzystają z różnych systemów, takich jak kamery, radary, czujniki ultradźwiękowe i GPS. Te technologie pozwalają samochodom autonomicznym na analizowanie otoczenia i podejmowanie samodzielnie decyzji na drodze. Samochody autonomiczne są już produkowane przez największe koncerny motoryzacyjne i planuje się je używać zarówno w celach cywilnych, jak i militarnych.

Nowe krzesła do katedry Notre Dame. Ozdobią wyremontowaną świątynięAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas