Studenci Politechniki Krakowskiej skonstruowali bolid z ciekawym napędem

Studenci z Politechniki Krakowskiej stworzyli ciekawy bolid, który ma napęd hybrydowy. Wykorzystano tu silnik spalinowy, który przystosowano pod kątem zasilania wodorem oraz silnik elektryczny. Budowa pojazdu zajęła cztery miesiące i był on tworzony przez zespół składający się z 10 studentów należących do koła "Silniki spalinowe".

Studenci z Politechniki Krakowskiej stworzyli ciekawy bolid, który ma napęd hybrydowy.
Studenci z Politechniki Krakowskiej stworzyli ciekawy bolid, który ma napęd hybrydowy.fot. Joanna Skowrońskamateriały prasowe

Na polskich uczelniach również szuka się nowych rozwiązań, które można wykorzystać w motoryzacji. Dobrym przykładem jest osiągnięcie grupy studentów z Politechniki Krakowskiej, którzy zbudowali bardzo ciekawy pojazd. Jest to bolid o napędzie hybrydowym.

Hybrydowy bolid z silnikiem zasilanym wodorem

Pojazd nie jest duży i przewidziano w nim miejsce tylko dla dwóch osób (kierowcy i pasażera). Mimo to "pod maską" bolidu udało się zmieścić napęd hybrydowy, na który składają się dwa rozwiązania. Są to:

  • Silnik spalinowy, który przystosowano pod kątem zasilania wodorem
  • Silnik elektryczny
Bolid studentów Politechniki Krakowskiej ma silnik spalinowy zasilany wodorem i elektryczny.fot. Joanna Skowrońskamateriały prasowe

Jest to więc całkiem ciekawe połączenie, któremu przyświecały konkretne cele. Wśród nich są badania dotyczące napędów hybrydowych i toksyczności spalin pochodzących z różnego typu paliw.

W tym przypadku jest to układ hybrydowy równoległy, w którym silnik elektryczny ma możliwość odzysku energii w trakcie jazdy. Wodór to paliwo przyszłości w świecie motoryzacji, stąd jego wybór, ale bolid można tankować także benzyną. Studenci osiągnęli to poprzez równoczesne podłączenie układu zasilania benzyną oraz układu zasilania wodorem. Używane w trakcie jazdy paliwo można w każdej chwili zmienić — nie musimy w tym celu pojazdu gasić, opróżniać zbiornika i tankować ponownie. To rozwiązanie pozwala zbadać, jakie jest stężenie toksycznych składników spalin przy zasilaniu benzyną, a jakie przy wodorze w danym punkcie pracy silnika, przy danej prędkości jazdy, prędkości obrotowej czy danym obciążeniu. To wszystko możemy zmierzyć w czasie rzeczywistym.
wyjaśnia dr inż. Łukasz Rodak z Katedry Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej

Studenci Politechniki Krakowskiej zbudowali pojazd w cztery miesiące

Budowę pojazdu powierzono grupie studentów Politechniki Krakowskiej i było to 10 członków koła "Silniki spalinowe", nad którymi opiekę objął dr inż. Łukasz Rodak. Zajęło im to cztery miesiące i uzyskane efekty są naprawdę imponujące.

Bolid jest w stanie rozpędzić się do 180 km/h, ale prędkość (ze względów bezpieczeństwa) ograniczono do 100 km/h. Pojazd w obecnej postaci powinien być w stanie pokonać dystans około 50 km.

Projekt wykazał, że tego typu połączenie rzeczywiście pozwala na zredukowanie emisji toksycznych spalin w bardzo dużym stopniu. Co istotne, bolid zalicza się do kategorii pojazdów zeroemisyjnych.

Zespół pracował nad tym projektem w swoim czasie wolnym w ramach Koła Naukowego "Silniki Spalinowe". Determinacja oraz czas poświęcony na zaprojektowanie i złożenie całej konstrukcji mógł być wykorzystany w dowolny inny sposób, a jednak studenci wybrali pracę w laboratorium, czasami po nocach. Bardzo mnie to cieszy i napawa dumą z naszej młodzieży.
powiedział podczas prezentacji prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor PK

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Zbawienie czy przekleństwo? Adrian Kilar o niebezpieczeństwach, które wiążą się ze sztuczną inteligencjąPolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas