600 m długości. Nowy most usprawni podróż do Czech

W ramach projektu PKP PLK ma powstać ponad półkilometrowy most. Inwestycja o wartości niemal 2 mln zł usprawni podróż do Czech oraz do Katowic.

PKP wybuduje nowy most. Będzie można sprawniej dojechać do Czech.
PKP wybuduje nowy most. Będzie można sprawniej dojechać do Czech.PKP PLKmateriały prasowe

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową E 65 na odcinku Zabrzeg - Zebrzydowice. Kluczowym elementem inwestycji będzie budowa ponad 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach. 

Nowy most w Zebrzydowicach. Co wiemy o konstrukcji?

Konstrukcja obiektu przebiegać będzie nad ul. Botaniczną, Hallera, a także nad stawem hodowlanym i rzeką Piotrówką. Jego budowa pozwoli na korektę przebiegu trasy linii kolejowej. Dzięki temu usprawnią się podróże koleją w kierunku granicy z Czechami oraz z Zebrzydowic do Zabrzegu i dalej w kierunku Goczałkowic, Tychów czy Katowic.

W zasadzie poza długością na razie niewiele wiadomo o zaprojektowanej konstrukcji. Patrząc na zdjęcie, można się domyślać, że będzie to most belkowy, który jest tak naprawdę najprostszą i najtańszą konstrukcją. Składa się z poziomej belki podpartej filarami. Nie podano informacji o wysokości nad lustrem wody, liczbie filarów czy odległości pomiędzy nimi.

Przebieg nowej linii kolejowej, która będzie obejmowała 600-metrowy most
Przebieg nowej linii kolejowej, która będzie obejmowała 600-metrowy mostslaskienatorach.plmateriał zewnętrzny

Budowany most jest częścią większego projektu o wartości 1,7 mld zł. Prace budowlane rozpoczęły się w połowie maja. Ich zakończenie przewidywane jest na 2027 r.

PKP chce zwiększyć bezpieczeństwo i komfort

Dzięki realizacji inwestycji sprawniejsze będą podróże z Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Co ważne zwiększona także zostanie dostępność kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W wyniku realizacji projektu nastąpi dostosowanie linii kolejowych do wymogów interoperacyjności transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T:
- zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich (160 km/h) i towarowych (120 km/h),
- uzyskanie maksymalnej długości pociągu (740 m)
- uzyskanie dopuszczalnego nacisku 221 kN/oś.

W ramach prac planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo na 25 obiektach inżynieryjnych.
Czytamy w serwisie slaskienatorach.pl

E 65. Linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym

Magistrala E 65 biegnie od Gdyni przez Warszawę, Zawiercie, Katowice i Zebrzydowice. Jest to ciąg transportowy międzynarodowego znaczenia i wraz z innymi korytarzami tworzy spójny system transportowy, który został zdefiniowany na II Paneuropejskiej Konferencji Transportowej na Krecie w marcu 1994.

Linia kolejowa E 65 to w zasadzie jedyna obecnie trasa łącząca państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Co prawda jest jeszcze kilka innych szlaków, ale przebiegają one przez Rosję, Białoruś i Ukrainę (Kijów, Lwów i Odessę), co w obecnej sytuacji utrudnia korzystanie z połączeń.

To właśnie trasą E 65 można podróżować Express InterCity Premium obsługiwaną przez ED250 z rodziny Pendolino, które miejscami może rozpędzić się nawet do 200 km/h. Tak dużą prędkość jak na polskie warunki mogą osiągać pociągi również na trasie Gdynia-Warszawa, która została już zmodernizowana.

Źródła: slaskienatorach.pl, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Wikipedia

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Zbawienie czy przekleństwo? Adrian Kilar o niebezpieczeństwach, które wiążą się ze sztuczną inteligencjąPolsat
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas