Lokomotywa na wodór przeszła ważny test. Pociągnęła 10 tys. ton

Firma CRRC Zhuzhou przeprowadziła niedawno kolejne testy swojej lokomotywy na wodór. Pojazd został poddany próbie z taborem. Podczepiono do niego ponad 100 wagonów o łącznej masie 10 tys. ton. Chińska lokomotywa poradziła sobie z tym zadaniem i przejechała testowy odcinek.

Chińska lokomotywa na wodór firmy CRRC Zhuzhou.
Chińska lokomotywa na wodór firmy CRRC Zhuzhou.CRRC Zhuzhoumateriały prasowe

CRRC Zhuzhou to chiński producent taboru kolejowego, który od jakiegoś czasu pracuje nad lokomotywą towarową zasilaną wodorem. Firma ma już pewne sukcesy związane z tym projektem. Pod koniec marca pojazd przeszedł kolejne testy. Tym razem z wagonami w liczbie ponad 100 sztuk.

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 tys. ton

Firma CRRC Zhuzhou pod koniec marca przeprowadziła kolejne testy lokomotywy na wodór. Do pojazdu zostało podczepionych 105 wagonów z węglem o łącznej masie aż 10 tys. ton. Zadaniem pociągu było przejechanie odcinka testowego ze stałą prędkością. Próba zakończyła się powodzeniem.

Chińska lokomotywa na wodór.
Chińska lokomotywa na wodór.CRRC Zhuzhoumateriały prasowe

Chińska lokomotywa na wodór z podczepionymi wagonami przejechała testowy odcinek o długości 2 km i zaliczyła test. Według założeń producenta pojazd ma być w stanie uciągnąć pociąg o masie 10 tys. ton na torze prostym. Natomiast w przypadku wzniesienia (o nachyleniu 4‰) będzie to 5 tys. ton.

Lokomotywa CRRC Zhuzhou pojedzie z prędkością 100 km/h

Lokomotywa na wodór Chińczyków ma być w stanie jeździć z prędkością 100 km/h. Moc maksymalna pojazdu to 3260 KM, a pociągowa 560 kN. Projekt powstał we współpracy CRRC Zhuzhou z China Energy Group.

Energię w lokomotywie dostarcza wodorowe ogniwo paliwowe i akumulatory litowe. Została ona zaprojektowana w sposób modułowy, co pozwala w szerokim stopniu dobierać odpowiednie konfiguracje. W zależności od przeznaczenia taboru oraz typu linii torowych.

Polacy też stworzyli lokomotywę wodorową

Warto dodać, że Polacy nie są gorsi i kilka lat temu pochwalili się projektem własnej lokomotywy wodorowej. Została ona opracowana przez firmę PESA i powstała na bazie kultowego pojazdu manewrowego SM42.

W 2021 r. PESA chwaliła się, że jej lokomotywa na wodór jest w stanie uciągnąć tabor ważący około 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na paliwo wynosi 170 kg. Jedno tankowanie miało zapewniać pracę przez nawet 24 h.

Co ważne, lokomotywa opracowana przez bydgoską firmę PESA ma również pewne funkcje z zakresu jazdy autonomicznej. Zestaw czujników oraz kamer pozwala rozpoznawać przeszkody i w razie potrzeby uruchomić tryb antykolizyjny. W zeszłym roku pojazd otrzymał zgodę na wyjechanie na tory.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Legenda o potworze z Loch Ness wciąż żywaDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas