PKP PLK testuje nową nawierzchnię. Posłuży do zadań specjalnych
W Krakowie PKP PLK testuje specjalną bezpodsypkową nawierzchnię, której celem jest ograniczenie hałasu i drgań, które mogą być uciążliwe dla otoczenia. Eksperci ocenią jej jakość przy intensywnym ruchu osobowym i towarowym.
![Testowana nawierzchnia przy przystanku Kraków Przylasek](https://i.iplsc.com/000KL0VAB06REN3I-C322-F4.webp)
Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych i korzystnych finansowo środków transportu. Wyniki, którymi regularnie chwali się PKP Intercity, wskazują, że Polacy niezwykle chętnie wybierają pociągi, planując podróż. Niewątpliwi swoją cegiełkę dokłada tysiące firm, które w ten sposób wysyłają swoich pracowników w delegacje. Możemy się spodziewać, że w najbliższych latach liczby te wzrosną, a to dzięki kolejnym inwestycjom poszczególnych spółek, jak nowe, szybsze lokomotywy, komfortowe wagony, a także przystosowanie torowisk do wyższych prędkości.
Przejazdy zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych wiążą się jednak z hałasem i drganiami. Aby wyeliminować te niedogodności, Polskie Linie Kolejowe postanowiły przetestować nową bezpodsypkową nawierzchnię. Na laboratorium, a właściwie poligon doświadczalny, wybrano przystanek kolejowy Kraków Przylasek. Jeśli rezultaty będą pomyślne, nawierzchnię będzie można zastosować w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych, jak np. tunele.
W Krakowie powstaje odcinek testowy nowej nawierzchni kolejowej
Pierwszy odcinek testowy o długości 200 metrów został wybudowany w ubiegłym roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki), na wysokości nowego przystanku kolejowego Kraków Przylasek, jak poinformowało PKP PLK w komunikacie. Nawierzchnia jest obecnie testowana przez specjalistów PKP SA i Instytutu Kolejnictwa, którzy sprawdzają, jak zachowuje się ona przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych. Końcowe pomiary zaplanowano na wrzesień.
![](https://i.iplsc.com/000KL0VFLXVOSW78-C322-F4.webp)
Pozytywny wynik tekstów będzie krokiem milowym w kierunku uzyskania certyfikacji do powszechnego stosowania w naszym kraju. W pierwszej kolejności możemy się spodziewać zastosowania nawierzchni w miejscach, gdzie ruch pociągów w największym stopniu negatywnie oddziałuje na otoczenie. Kolejarze uważają również, że będzie mogła stanowić alternatywę dla klasycznej nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.
Rozwiązanie stosowane jest już w innych krajach
Specjalna bezpodsypkowa nawierzchnia została opracowana w Austrii. Obecnie używana jest m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, ale także poza Europą – w Katarze i Australii. Według zapewnień producenta, w porównaniu z tradycyjnymi nawierzchniami cechuje się większą trwałością i stabilnością oraz ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu.
Źródło: PKP PLK