PKP PLK testuje nową nawierzchnię. Posłuży do zadań specjalnych

W Krakowie PKP PLK testuje specjalną bezpodsypkową nawierzchnię, której celem jest ograniczenie hałasu i drgań, które mogą być uciążliwe dla otoczenia. Eksperci ocenią jej jakość przy intensywnym ruchu osobowym i towarowym.

Testowana nawierzchnia przy przystanku Kraków Przylasek
Testowana nawierzchnia przy przystanku Kraków PrzylasekPKP PLKmateriały prasowe

Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych i korzystnych finansowo środków transportu. Wyniki, którymi regularnie chwali się PKP Intercity, wskazują, że Polacy niezwykle chętnie wybierają pociągi, planując podróż. Niewątpliwi swoją cegiełkę dokłada tysiące firm, które w ten sposób wysyłają swoich pracowników w delegacje. Możemy się spodziewać, że w najbliższych latach liczby te wzrosną, a to dzięki kolejnym inwestycjom poszczególnych spółek, jak nowe, szybsze lokomotywy, komfortowe wagony, a także przystosowanie torowisk do wyższych prędkości.

Przejazdy zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych wiążą się jednak z hałasem i drganiami. Aby wyeliminować te niedogodności, Polskie Linie Kolejowe postanowiły przetestować nową bezpodsypkową nawierzchnię. Na laboratorium, a właściwie poligon doświadczalny, wybrano przystanek kolejowy Kraków Przylasek. Jeśli rezultaty będą pomyślne, nawierzchnię będzie można zastosować w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych, jak np. tunele.

W Krakowie powstaje odcinek testowy nowej nawierzchni kolejowej

Pierwszy odcinek testowy o długości 200 metrów został wybudowany w ubiegłym roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki), na wysokości nowego przystanku kolejowego Kraków Przylasek, jak poinformowało PKP PLK w komunikacie. Nawierzchnia jest obecnie testowana przez specjalistów PKP SA i Instytutu Kolejnictwa, którzy sprawdzają, jak zachowuje się ona przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych. Końcowe pomiary zaplanowano na wrzesień.

Testowany fragment nawierzchni bezpodsypkowej, przystanek Kraków PrzylasekPKP PLKmateriał prasowy

Pozytywny wynik tekstów będzie krokiem milowym w kierunku uzyskania certyfikacji do powszechnego stosowania w naszym kraju. W pierwszej kolejności możemy się spodziewać zastosowania nawierzchni w miejscach, gdzie ruch pociągów w największym stopniu negatywnie oddziałuje na otoczenie. Kolejarze uważają również, że będzie mogła stanowić alternatywę dla klasycznej nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.

Rozwiązanie stosowane jest już w innych krajach

Specjalna bezpodsypkowa nawierzchnia została opracowana w Austrii. Obecnie używana jest m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, ale także poza Europą – w Katarze i Australii. Według zapewnień producenta, w porównaniu z tradycyjnymi nawierzchniami cechuje się większą trwałością i stabilnością oraz ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu.

Źródło: PKP PLK

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press