Podróżnych w Krakowie przywitają elegancko umyte pociągi. Powstaje nowa myjnia
W Krakowie powstaje nowoczesna, ekologiczna myjnia pociągów. Będą z niej korzystały składy rozpoczynające swoją trasę w stolicy Małopolski.
Na początku przyszłego roku uruchomiona zostanie nowoczesna ekologiczna myjnia pociągów, z której będą korzystały składy rozpoczynające bieg w Krakowie. To inwestycja przeprowadzana w trybie "zaprojektuj i buduj". Firma Budimex, która wygrała przetarg, w pierwszym etapie przygotowała i zaprezentowała projekt. Obecnie rozpoczął się drugi etap, czyli budowa. Łączna wartość kontraktu wynosi 21,9 mln zł. brutto.
Proces unowocześniania polskiej kolei, to nie tylko inwestycje w zakup i modernizację taboru, ale również projekty infrastrukturalne. Doskonale pokazuje to przykład myjni automatycznej, która powstanie w Krakowie. Jest to szczególnie ważne w kontekście planów naszego narodowego przewoźnika, który w kolejnych latach zamierza systematycznie rozszerzać swoją ofertę, a tym samym powiększać flotę pociągów. Nowoczesne stacje postojowe pozwolą utrzymać wysoki poziom obsługi technicznej pojazdów, co przybliży nas do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej.
Nowoczesna myjnia pociągów w Krakowie: Ekologia i pełna automatyzacja
Cała instalacja powstanie na świeżym powietrzu przy ulicy Składowej 17, na torze nr 11. Tor na długości 480 metrów otrzyma szczelną nawierzchnię z posadowieniem na płycie betonowej, która zarówno przed jak i za myjnią ma być także ociekowa. Obiekt zostanie też wyposażony w oczyszczalnię ścieków, woda po oczyszczeniu będzie ponownie używana w ramach obiegu zamkniętego.
Ciekawym rozwiązaniem będzie zastosowanie systemu RFID, dzięki któremu wstępne ustawienia mycia zostaną automatycznie dobrane na podstawie numeru EVN (12-cyfrowemu oznaczeniu zawierającemu informacje o charakterystyce technicznej pojazdu). Pozwoli to na mycie boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów. Myjnia zostanie też wyposażona w stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem.
Dzięki nieprzerwanej pracy w ciągu doby myjnia będzie można obsłużyć do 20 składów dziennie. Jeden cykl mycia potrwa około 5 minut, w przypadku jednego przejazdu, oraz do 20 minut przy trzech. Wewnątrz myjni pociąg będzie się poruszał z prędkością 3-5 km/h.
― Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką, a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m ― mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.
Krakowska instalacja ma być jedną z siedmiu nowoczesnych myjni PKP Intercity w Polsce. Jedna z nich już funkcjonuje na stacji postojowej Warszawa Grochów, kolejna budowana jest na stacji postojowej Wrocław Główny i zostanie uruchomiona w grudniu 2023 r.