Rewolucja w podróżowaniu samolotem? "Historyczny moment" Venus Aerospace
Wielkim sukcesem zakończył się pierwszy w USA test rotacyjnego silnika detonacyjnego RDRE nowej generacji, dokonany przez startup Venus Aerospace. Innowacyjna technologia pozwala na znaczące skrócenie czasu podróży lotniczych, pozwalając na pokonywanie tysięcy km w zaledwie godzinę.

Hipersoniczne podróże w zasięgu ręki. Przetestowali innowacyjny silnik
Venus Aerospace, startup z Houston założony w 2020 roku, dokonał wczoraj swoistego przełomu w technologii hipersonicznej. 14 maja 2025 ich nowej generacji silnik Rotating Detonation Rocket Engine (RDRE) przeszedł pomyślnie pierwszy w USA test w warunkach rzeczywistych. To krok w dążeniu do skrócenia czasu przelotów - pracownicy firmy zapowiedzieli, że będzie można podróżować między USA a Wielką Brytanią, skracając lot trwający niemal pół dnia do zaledwie godziny.
- To jest moment, na który pracowaliśmy przez pięć lat - powiedziała w komunikacie Sassie Duggleby, CEO i współzałożycielka Venus Aerospace. - Udowodniliśmy, że ta technologia działa, nie tylko w symulacjach lub laboratorium, ale także w powietrzu. Dzięki temu kamieniowi milowemu jesteśmy o krok bliżej uczynienia lotów z dużą prędkością dostępnymi, niedrogimi i zrównoważonymi.

"Historyczny moment" dla Venus Aerospace. Pomyślny test silnika RDRE
Demonstracja odbyła się w Spaceport America w Nowym Meksyku. Podczas pierwszej próby lotu RDRE Venus pomyślnie wystartował i wykonał lot, potwierdzając wydajność i integralność systemu. W rotacyjnym silniku detonacyjnym detonacja paliwa zachodzi wewnątrz silnika w specjalnych, koncentrycznych cylindrach. RDRE oferuje lepszą wydajność i kompaktowość.
- Dostarczenie rakietowego rotacyjnego silnika detonacyjnego na platformę startową to osiągnięcie, które niewielu uważało za możliwe w tak krótkim czasie - powiedział Scott McLaughlin, dyrektor wykonawczy Spaceport America.
Godzina zamiast połowy dnia. Venus Aerospace chce skrócić czas podróży
Startup podkreśla, że tym samym test w Spaceport America pokazał, że detonacyjne silniki nie są już tylko teorią w kontekście hipersonicznych podróży. Celem Venus Aerospace jest teraz budowa samolotu pasażerskiego Stargazer M4, który osiągnie Mach 4 (~4900 km/h). Firmie zależy na "umożliwieniu pojazdom podróżowania z prędkością od czterech do sześciu razy większą od prędkości dźwięku z konwencjonalnego pasa startowego".
- Venus Aerospace opracowuje technologię hipersoniczną wielokrotnego użytku, która zrewolucjonizuje i wyznaczy na nowo granice lotnictwa, obronności i nie tylko - zapewnia startup.
Obecnie szacunkowy czas lotu bezpośredniego ze Stanów Zjednoczonych do Wielkiej Brytanii wynosi ok. 7-9 godzin i uzależniony jest od odległości między konkretnymi lotniskami. Jeśli dalsze plany Venus Aerospace się powiodą, firma i inwestorzy mogą znacząco zyskać. "Przełomy technologiczne Venus zapewniają najszybszy sposób na ponowne wykorzystanie hipersonicznych pojazdów - potencjalna okazja warta 200 mld dolarów rocznie do 2030 r.", twierdzi startup.