Meteory i komety. Niebo w październiku pełne kosmicznych zjawisk

W 2024 roku październik ponownie obfituje w kosmiczne zjawiska, idealne dla miłośników obserwacji nieba. Będzie widać najpewniej nie jedną, a dwie komety. Wiele wskazuje na to, że oprócz nazwanej „kometą stulecia” C/2023 A3, da się zobaczyć też odkrytą niedawno kometę A11bP7I. Poza tym czekają nas deszcze meteorów: Drakonidów oraz Orionidów, oraz szczególnie efektowny superksiężyc. Kiedy należy spodziewać się poszczególnych zjawisk?

Warto spojrzeć w niebo w październiku. W nocy pojawi się na nim wiele ciekawych zjawisk. /123RF/PICSEL

• Październik 2024 zapowiada się jako wyjątkowo interesujący miesiąc dla miłośników obserwacji nocnego nieba.
  • Szykuje się wiele fascynujących zjawisk, które będzie można obserwować zarówno gołym okiem, jak i z pomocą teleskopów.

Niebo w październiku. Przelot komety C/2023 A3

Różne spektakle będą widoczne z rozmaitych punktów na Ziemi, także z Polski. To idealny czas, aby spędzić kilka wieczorów pod gwiazdami i podziwiać kosmiczne widowiska, takie jak deszcze meteorów czy przeloty prawdopodobnie nie jednej, a dwóch komet!

W październiku oglądać można określoną „kometą stulecia” C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS). Już od kilku dni miłośnicy obserwacji nocnego nieba starają się „upolować” to ciało niebieskie, jednak oficjalnie najlepiej widoczna będzie ona z Polski po 12 października.

Na kometę najlepiej będzie zapolować kilka dni po jej przejściu przez perygeum 12 października. W tygodniu 12-19 października kometa będzie widoczna po zachodzie Słońca nisko nad zachodnim horyzontem. Z każdym kolejnym dniem o 18:30 będzie widoczna coraz wyżej nad linią widnokręgu - relacjonuje na Facebooku „Z głową w gwiazdach”.

Kometa A11bP7I może zapewnić nam efektowne widoki

To jednak nie wszystko. Istnieje bowiem możliwość, że pod koniec października na nocnym niebie zalśni „kometa tak jasna, jakiej świat nie widział od kilkudziesięciu lat”.

Trzy dni temu odkryto nową kometę. Odkrycie jest tak świeże, że ta nie dostała nawet jeszcze sensownej nazwy i skrywa się pod kodem A11bP7I. Odkrycia dokonało obserwatorium Haleakala na Hawajach, prowadzone w ramach projektu ATLAS (tego samego, który brał udział w odkryciu nadciągającej komety C/2023 A3) - wyjaśnia „Z głową w gwiazdach”.

Kometa A11bP7I najpewniej pochodzi z grupy Kreutza. Zdaniem Michała Kusiaka z portalu Komeciarz.pl „gdy zacznie się rozpadać w odpowiednim momencie, duża ilość pyłu może potężnie podkręcić jasność komety i jej warkocza, co przełoży się na bardzo efektowny widok z naszych szerokości geograficznych”.

Roje meteorów i superksiężyc w październiku

Co jeszcze będzie można zobaczyć na niebie w październiku? Obserwować można roje meteorów. Drakonidy w 2024 roku również aktywne będą między 6 a 10 października, ze szczytem aktywności przypadającym na 8 października. Od 2 października do aż 7 listopada obecne na naszym niebie będą natomiast Orionidy. Maksimum tego roju przypada na 21 października.

Ponadto 17 października na nocnym niebie zalśni tzw. superksiężyc. Określa się tak pełnię Księżyca, w trakcie której znajduje się on najbliżej Ziemi, przez co wygląda wyjątkowo okazale i spektakularnie.

Dowiedz się więcej na temat: niebo | Księżyc