Droga Mleczna ma ogromne halo magnetyczne. Ma to wpływ na gwiazdy

Droga Mleczna, jak każda inna galaktyka, ma mnóstwo gwiazd, które oddzielone są "pustą" przestrzenią. Naukowcy dokonali jednak odkrycia, które rzuca świeże spojrzenie na otaczający nas wszechświat. Okazuje się, że Droga Mleczna ma ogromne halo magnetyczne i ma to związek z formowaniem się gwiazd.

Galaktyki wypełnione są gwiazdami z planetami, ale dookoła wydaje się być pusto. Patrząc się na Drogę Mleczną ma się podobne wrażenie, ale rzeczywistość jest inna. W tym obszarach w rzeczywistości zachodzą różne procesy, które naukowcy starają się zgłębić.

Ogromne halo magnetyczne opasa galaktykę

Naukowcy odkryli, że Droga Mleczna ma ogromne halo magnetyczne, które wręcz opasa całą galaktykę. Udało się tego dokonać w trakcie badania gorących gazów świecących w przestrzeni okołogalaktycznej. Tam doszukano się dowodów na istnienie dużych pól magnetycznych, które wiją się przez halo ciemnej materii.

Droga Mleczna ma nieprzypadkowe struktury

Uczeni zwracają uwagę na to, że te struktury występujące w Drodze Mlecznej nie są przypadkowe i odpowiadają za coś większego. Według badaczy takie grzbiety magnetyczne są ściśle powiązane z obszarami formowania się gwiazd w naszej galaktyce.

Badania prowadzono na tak zwanych bańkach eROSITA, które odkryto w 2020 r. Wiemy, że rozciągają się one na 45 tys. lat świetlnych. Dla porównania cała Droga Mleczna ma średnicę około 105,7 tys. lat świetlnych. Naukowcy badając te struktury odkryli ogromne, długie włókna namagnesowania. Ich wielkość, gdyby były widoczne na nocnym niebie, oszacowano na około 150 razy większe od Księżyca.

Uczeni dodają, że potrzebują więcej czasu oraz badań, które pozwolą na pełne rozwikłanie zagadki. Twierdzą jednak, że pola magnetyczne stanowią ważny element układanki związany z procesem formowania się nowych gwiazd.

Dowiedz się więcej na temat: Galaktyka | droga mleczna | Halo | Kosmos | gwiazdy | pole magnetyczne