Jeden z najważniejszych samolotów USA pojawił się nad Polską

W Polsce nagle pojawiła się "podniebna cysterna”, czyli samolot Boeing KC-135R Stratotanker. Maszyna należy do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

"Latająca cysterna" NATO pojawiła się nad Polską
"Latająca cysterna" NATO pojawiła się nad PolskąArpingstoneWikimedia Commons

Według danych z radarów Stratotanker wystartował ok. godziny 11.30 z lotniska RAF Mildenhall w Wielkiej Brytanii. Leciał na zachód i o 12.40 wkroczył w polską przestrzeń powietrzną, przekraczając granicę z Niemcami. Jak pokazują dostępne radary, samolot aktualnie kołuje nad okolicami od Wałcza do Chojnic. Około godziny 14.00 rozpoczął powrót do swojej bazy.

Trasa lotu samolotu KC-135R Stratotanker nad PolskąMarcin Jabłońskimateriał zewnętrzny

Stratotanker to jeden z najważniejszych samolotów NATO

KC-135R Stratotanker to "podniebna cysterna”, służąca do tankowania samolotów w locie. W związku z taktyką ciągłej prezencji to jedna z najważniejszych maszyn w sojuszu NATO. Pozwala utrzymywać w locie samoloty bojowe, dając im możliwość dłuższego pozostania w powietrzu, co przekłada się na dłuższe patrole i możliwość szybkiej reakcji na nagłe zagrożenie.

Flota samolotów KC-135 Stratotanker regularnie lata nad Europą, pozwalając utrzymywać samoloty państw NATO w wielu okolicach. Już nie raz przylatywały nad Polskę. Towarzyszyły m.in. polskim i amerykańskim myśliwcom F-16 podczas patroli w momencie wzmożonego ataku rakietowego Rosji na Ukrainę, gdy istniała obawa, że jakiś dron lub pocisk wleci w naszą strefę powietrzną. W takich przypadkach rolą KC-135 Stratotanker jest także bycie w gotowości, gdy patrol samolotu bojowego się przedłuży.

KC-135 Stratotanker. Latająca cysterna USA

KC-135R Stratotanker to konstrukcja Boeinga, która stanowi zmodyfikowaną wersję tych samolotów o oznaczeniu A, których pierwsze modele weszły do służby jeszcze w latach 50. W swoich zbiornikach może pomieścić aż 91000 litrów paliwa. Podstawowo samolot do tankowania wykorzystuje stały wysięgnik, który jest obsługiwany przez jednego załoganta w tylnej części samolotu. Niektóre KC-135R Stratotanker zostały skonfigurowane z wielopunktowym systemem tankowania (Multipoint Refueling System lub MPRS). Są zdolne do jednoczesnego tankowania dwóch samolotów odbiorczych ze specjalnych „kapsuł” zamontowanych na końcówkach skrzydeł.

KC-135R z systemem MPRSSSgt. Suzanne M. JenkinsWikimedia Commons

Dane taktyczno-techniczne KC-135R Stratotanker

  • Długość: 41,53 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 39,88 m
  • Wysokość: 12,7 m
  • Masa maksymalna 146285 kg
  • Maksymalna masa ładunku poza paliwem: 37648 kg
  • Pułap: 15,2 km
  • Silniki: 4x turbowentylowane CFM International CFM-56
  • Prędkość maksymalna 852 km\h
interia© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas