Jeden z najważniejszych samolotów USA pojawił się nad Polską
W Polsce nagle pojawiła się "podniebna cysterna”, czyli samolot Boeing KC-135R Stratotanker. Maszyna należy do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Według danych z radarów Stratotanker wystartował ok. godziny 11.30 z lotniska RAF Mildenhall w Wielkiej Brytanii. Leciał na zachód i o 12.40 wkroczył w polską przestrzeń powietrzną, przekraczając granicę z Niemcami. Jak pokazują dostępne radary, samolot aktualnie kołuje nad okolicami od Wałcza do Chojnic. Około godziny 14.00 rozpoczął powrót do swojej bazy.
Stratotanker to jeden z najważniejszych samolotów NATO
KC-135R Stratotanker to "podniebna cysterna”, służąca do tankowania samolotów w locie. W związku z taktyką ciągłej prezencji to jedna z najważniejszych maszyn w sojuszu NATO. Pozwala utrzymywać w locie samoloty bojowe, dając im możliwość dłuższego pozostania w powietrzu, co przekłada się na dłuższe patrole i możliwość szybkiej reakcji na nagłe zagrożenie.
Flota samolotów KC-135 Stratotanker regularnie lata nad Europą, pozwalając utrzymywać samoloty państw NATO w wielu okolicach. Już nie raz przylatywały nad Polskę. Towarzyszyły m.in. polskim i amerykańskim myśliwcom F-16 podczas patroli w momencie wzmożonego ataku rakietowego Rosji na Ukrainę, gdy istniała obawa, że jakiś dron lub pocisk wleci w naszą strefę powietrzną. W takich przypadkach rolą KC-135 Stratotanker jest także bycie w gotowości, gdy patrol samolotu bojowego się przedłuży.
KC-135 Stratotanker. Latająca cysterna USA
KC-135R Stratotanker to konstrukcja Boeinga, która stanowi zmodyfikowaną wersję tych samolotów o oznaczeniu A, których pierwsze modele weszły do służby jeszcze w latach 50. W swoich zbiornikach może pomieścić aż 91000 litrów paliwa. Podstawowo samolot do tankowania wykorzystuje stały wysięgnik, który jest obsługiwany przez jednego załoganta w tylnej części samolotu. Niektóre KC-135R Stratotanker zostały skonfigurowane z wielopunktowym systemem tankowania (Multipoint Refueling System lub MPRS). Są zdolne do jednoczesnego tankowania dwóch samolotów odbiorczych ze specjalnych „kapsuł” zamontowanych na końcówkach skrzydeł.
Dane taktyczno-techniczne KC-135R Stratotanker
- Długość: 41,53 m
- Rozpiętość skrzydeł: 39,88 m
- Wysokość: 12,7 m
- Masa maksymalna 146285 kg
- Maksymalna masa ładunku poza paliwem: 37648 kg
- Pułap: 15,2 km
- Silniki: 4x turbowentylowane CFM International CFM-56
- Prędkość maksymalna 852 km\h