Rewolucja w lotnictwie. Następca Concorde'a przekroczył barierę dźwięku

Samolot przyszłości Boom Supersonic XB-1 osiągnął rekordową prędkość na poziomie 1200 km/h, i tym samym przekroczył barierę dźwięku. Doszło do tego podczas lotu nad pustynią Mojave w Kalifornii. Na naszych oczach dokonuje się historyczna rewolucja w lotnictwie cywilnym. Jeszcze w tej dekadzie, następca słynnego Concorde'a zabierze ludzi w podróż za ocean z prędkością naddźwiękową.

Rewolucja w lotnictwie. Samolot XB‑1 przekroczył barierę dźwięku
Rewolucja w lotnictwie. Samolot XB‑1 przekroczył barierę dźwiękuBoom Supersonicmateriały prasowe

Boom Supersonic XB-1 przekroczył barierę dźwięku już po 13 minutach od startu z lotniska położonego na pustyni Mojave w Kalifornii. W ciągu 30-minutowego lotu testowego realizowanego na wysokości 10 tysięcy metrów, samolot zdołał pierwszy raz rozpędzić się do 1,13 Macha, ponad 1200 km/h. Pilotem testowym był Tristian Branderburg "Geppetto". To pierwszy przypadek, gdy prywatnie opracowany cywilny odrzutowiec osiągnął prędkość naddźwiękową.

Docelowo Boom Supersonic XB-1 ma rozpędzać się do 2400 km/h. Co ciekawe, na jego bazie ma powstać pełnowymiarowy samolot pasażerski o nazwie Overture. Boom chwali się, że podróż z Londynu do Nowego Jorku zajmie mniej niż 3,5 godziny, i to wszystko przy zerowej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Będzie to możliwe właśnie dzięki maszynie o nazwie Overture. Samolot ma zabrać na pokład blisko 80 osób.

Następca Concorde'a przekroczył barierę dźwięku

Amerykańskie linie United jako pierwsze na świecie będą oferowały loty samolotem Overture. Na dobry początek będą miały w swojej flocie aż 15, a docelowo 50 następców słynnego Concorde'a, czyli naddźwiękowych samolotów pasażerskich, które pozwolą skrócić o ponad połowę czas lotu pomiędzy największymi metropoliami.

Firma Boom oświadczyła, że pierwsze loty naddźwiękowe samolotami dla United Airlines mają pojawić się w ofercie w 2029 roku. Cena biletu ma wynosić ok. 18 tysięcy złotych. Nie jest to mała kwota, ale przedstawiciele United Airlines chwalą się, że zainteresowanie na świecie szybkimi podróżami jest ogromne, a koszty dla biznesmenów nie mają tutaj większego znaczenia, gdy w grę wchodzą interesy warte miliardy dolarów.

Mówimy tutaj jednak o iście ekologicznej i niezwykle cichej maszynie, która będzie mogła startować z dowolnego lotniska i niemal od razu rozpędzić się do maksymalnej prędkości, bez obawy o huk spowodowany przekraczaniem prędkości dźwięku nad zabudowaniami. Co ciekawe, nad jeszcze szybszymi i cichymi maszynami pracuje NASA.

Życie w cieniu KL AuschwitzAFPTV AFP