Rewolucyjny samolot naddźwiękowy X-59 ma latać bez gromu dźwiękowego

NASA we współpracy z Lockheed Martin ma zaprezentować w tym tygodniu rewolucyjny samolot naddźwiękowy, który będzie latał bez generowania problematycznego gromu dźwiękowego. Dzięki niemu podróże mają stać się cichsze i szybsze niż kiedykolwiek.

Myśliwiec F/A-18 Hornet zbliżający się do prędkości dźwięku. Widoczny obłok Prandtla-Glauerta
Myśliwiec F/A-18 Hornet zbliżający się do prędkości dźwięku. Widoczny obłok Prandtla-GlauertaEnsign John Gay, U.S. NavyWikimedia

Rewolucyjny samolot od NASA i Lockheed Martin

W piątek 12 stycznia z hangaru w Kalifornii wyjedzie eksperymentalny samolot naddźwiękowy. To będzie pierwszy raz, kiedy NASA zaprezentuje publicznie maszynę, której zadaniem jest dokonanie niezwykłego osiągnięcia: lotu naddźwiękowego bez generowania gromu dźwiękowego. Prezentację maszyny będzie można obejrzeć na żywo za pośrednictwem kanałów nadawczych NASA.

Samolot został zaprojektowany i zbudowany w ramach współpracy między Amerykańską Agencją Badań Kosmicznych a koncernem zbrojeniowym Lockheed Martin Corporation.

Grom dźwiękowy

Grom dźwiękowy generowany jest przez obiekty poruszające się z prędkością naddźwiękową. Jest to efekt akustyczny, który towarzyszy rozchodzenie się fali uderzeniowej. Gdy obiekt zaczyna zbliżać się do prędkości dźwięku, czyli około 1225 kilometrów na godzinę, dochodzi do powstawania zjawisk związanych z barierą dźwięku. W wyniku zbliżenia się, osiągnięcia bądź przekroczenia tej bariery powstaje grom dźwiękowy.

W miarę zwiększania się odległości obserwatora od samolotu generowana fala uderzeniowa słabnie, następnie degeneruje się w silną falę dźwiękową. Może ona sprawiać pewien dyskomfort ludziom, jednak nie niesie ze sobą żadnych zniszczeń. Z tego też powodu, nad gęsto zaludnionymi obszarami loty naddźwiękowe są zabronione.  

NASA chce przezwyciężyć problem gromu dźwiękowego

Projekt Quesst powstał z myślą o wyeliminowaniu problemu generowania hałasu związanego z lotami naddźwiękowymi. Samolot X-59 został zaprojektowany tak, aby redukować grom dźwiękowy. Prace nad maszyną zajęły 8 lat i po tym czasie NASA gotowa jest zaprezentować oficjalnie samolot podczas specjalnego wydarzenia, które będzie również transmitowane na kanale NASA na YouTube.

Transmisja ma się rozpocząć 12 stycznia o godzinie 22:00 naszego czasu.

Nadchodzący rok będzie ważny dla X-59 i będzie ekscytującym przeżyciem, gdy wygląd zewnętrzny samolotu w końcu dorówna czekającej go spektakularnej misji.
Mówi kierownik projektu, Cathy Bahm.

Jednak nie należy spodziewać się lotu testowego, będzie to jedynie prezentacja wizualna. NASA zapowiedziała pierwsze loty testowe dopiero pod koniec bieżącego roku.  

Kobiety biorą do ręki karabin. Chcą być gotoweDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas