YouTube

YouTube to platforma internetowa, która pozwala na udostępnianie, oglądanie i komentowanie filmów. To jeden z najpopularniejszych serwisów wideo na świecie. Dla wielu osób stał się źródłem informacji, edukacji czy rozrywki. Zarządzany przez firmę Google, stale się rozwija i wprowadza nowe funkcje.
YouTube - najważniejsze informacje
YouTube to popularny serwis wideo należący do firmy Google. /123RF/PICSEL

YouTube - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rodzaj/Typ:

    serwis internetowy, aplikacja, usługa

  • Rok uruchomienia produkcji:

    2005

  • Opłata:

    Opcja

  • Rejestracja:

    Tak

Co to jest YouTube? 

YouTube założyli w 2005 roku byli pracownicy PayPal: Jawed Karim, Chad Hurley i Steve Chen. Głównym założeniem było stworzenie platformy, która dawałaby możliwość umieszczania i oglądania filmów w sieci. Serwis stał się na tyle popularny, że każdego dnia przesyłano na niego średnio  65 tysięcy filmów. Zaledwie rok później wykupiło go Google za 1,65 miliarda dolarów. W 2007 roku udostępniono program partnerski obowiązujący do dzisiaj. Dzięki niemu twórcy mają możliwość zarabiania na materiałach wideo dzięki umieszczanym w nim reklamom. W 2021 roku oszacowano, że YouTube miał 2,6 mld aktywnych użytkowników.

Historyczną datą dla serwisu był 24 lipca 2022, kiedy to teledysk do utworu „Baby Shark” osiągnął aż 11 mld wyświetleń. Takiego wyniku nie miał dotychczas żaden materiał.

W ramach serwisu działa YouTube Premium. Jest to jego płatna wersja, w której nie ma reklam. Miesięczny okres próbny jest darmowy. Standardowa opłata to 23,99 zł/miesiąc. Daje ona jednak wiele udogodnień jak np., możliwość odtwarzania muzyki i filmów w tle czy po wyłączeniu ekranu smartfona.

YouTube jest dostępny w przeglądarce, jednak użytkownicy smartfonów czy tabletów mogą z niego korzystać po ściągnięciu aplikacji. Udostępniane filmy można podzielić na kilka kategorii:
  • lifestyle,
  • rozrywka,
  • muzyka,
  • edukacja,
  • sport,
  • dokument.

Ciekawostki o YouTube

  • Jednym z popularniejszych kanałów w serwisie jest Ryan’s World. Tytułowy Ryan testuje różnego rodzaju zabawki, dzięki czemu jedynie między 2018 a 2019 rokiem zarobił ponad 26 milionów dolarów. Niektóre z filmów mają nawet ponad 60 mln wyświetleń. Samo konto ma 35,1 mln subskrybentów i 2400 filmów.
  • Użytkownik zarejestrowany na portalu YouTube odwiedza witrynę średnio 14 razy w ciągu miesiąca i poświęca około 40 minut na wybieranie i oglądanie filmików. W przypadku aż 20% wszystkich filmików oglądający decydują się na ich wyłączenie już po obejrzeniu pierwszych 10 sekund. Dla twórców jest to istotna wiadomość, aby już na samym początku zachęcić do oglądania całego materiału, jaki umieszczają. Ponad 70% wszystkich odtworzeń filmów na serwisie dokonano natomiast ze smartfonów.
  • Filmy wideo na YouTube, w których wykorzystane są materiały chronione prawem autorskim, podlegają dodatkowej weryfikacji. W przypadku wykrycia takiej sytuacji serwis zwraca się do właściciela praw autorskich. Ten może poprosić o usunięcie wideo. Drugą opcją jest udział w zyskach z reklam. Jest to dodatkowa opcja na zarobek, którą wykorzystuje np. piosenkarz Psy będący właścicielem praw do piosenki Gangnam Style.

YouTube - Wiadomości