Dziwny samolot szpiegowski nad Polską. Sygnał dla Rosji

W pobliżu granicy Polski i Obwodu Kaliningradzkiego pojawił się szwedzki samolot rozpoznawczy S102B Korpen, który kontrolował działania Rosjan, w obliczu zwiększonego napięcia w naszym regionie.

Niespodziewany samolot szpiegowski nad Polską

Ze względu na konflikt na Ukrainie, polska przestrzeń powietrzna jest często odwiedzana przez samoloty rozpoznania NATO. Dzięki nim Sojusz kontroluje sytuację w regionie, obserwując działania Rosjan na Ukrainie i w Obwodzie Kaliningradzkim. Rozpoznanie tego drugiego obszaru jest szczególnie ważne.

Nie dziwi więc, że do tego typu operacji zaangażowała się Szwecja, która dopiero w marcu oficjalnie weszła do NATO. We wtorek (09.07) wysłała nad Polskę samolot szpiegowski Gulfstream S-102B Korpen, której jednym z zadań jest wykryć ewentualny atak na nasz kraj ze strony Rosji. Stanowił ważny element rozpoznania NATO w napiętym regionie przesmyku suwalskiego. 

Reklama

Jak wskazuje FlightRadar24 samolot Gulfstream S-102B Korpen miał wykonać dwie operacje, startując z lotniska w Ronneby na południu Szwecji. Swój patrol rozpoczynał niedaleko Gdańska i latał nad terenami województwa pomorskiego i warmińsko mazurskiego. Co ciekawe gdy podczas pierwszej operacji latał na wysokości 11000 metrów, to podczas drugiej już na poziomie 8500 metrów. Po wykonaniu patrolu powrócił do Szwecji i wylądował w bazie lotniczej Malmen.

Szwedzki samolot z ważną misją w Polsce

Lot szwedzkiego samolotu szpiegowskiego nad Polską jest ważny z dwóch powodów. Po pierwsze udowadnia zaangażowanie Szwecji w obronie wschodniej flanki NATO. Co ciekawe Gulfstream S-102B Korpen latał na Polską jeszcze miesiąc po wybuchu wojny na Ukrainie. Liczba operacji Szwedów znacząco zwiększyła się po akcesji Szwecji do NATO.

Po drugie działania Szwedów nad Polską miały miejsce po podobnej operacji Amerykanów w ten weekend. W sobotę (06.07) nad praktycznie tym samym rejonem województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego latał amerykański dron RQ-4B Global Hawk. Obie operacje prawdopodobnie miały za zadanie sprawdzić działalność Rosjan w Obwodzie Kaliningradzkim i Białorusinów przy granicy z Polską.

Dlaczego Szwedzi wysłali samolot szpiegowski nad Polskę

Obecnie przy przesmyku suwalskim mają miejsce dwa ważne wydarzenia. Po pierwsze na Białorusi odbywają się ćwiczenia antyterrorostyczne, w których udział biorą Chińczycy. Mają mieć miejsce blisko granicy z Polską, więc wymagają uwagi. Po drugie na Litwie po raz pierwszy mają miejsce ćwiczenia BALTCON, do których nawet Holandia wydysponowała swoją baterię systemów Patriot.

Taka aktywność naturalnie może wywołać skryte akcje Rosjan, które muszą być monitorowane. Stąd blisko granicy Polski i Obwodu Kaliningradzkiego możemy spodziewać się teraz regularnego pojawiania się samolotów i dronów rozpoznawczych państw NATO.

Gulfstream S-102B Korpen to zmodyfikowany samolot

Szwedzki Gulfstream G-IVSP S-102B Korpen (pol. Kruk) to samolot rozpoznania radioelektronicznego. Jest specjalnie zmodyfikowanym cywilnym odrzutowcem Gulfstream IV IVSP, przerobionym na platformę do wojskowego rozpoznania. Obecnie szwedzkie siły powietrzne posiadają dwie takie maszyny.

Na pierwszy rzut oka Gulfstream S-102B Korpen wygląda jak zwykły odrzutowiec dla VIP-ów. Jednak wyróżnia go widoczna gondola pod kadłubem z systemem TRW SIGINT, zapewniający sensory do prowadzenia wywiadu sygnałowego i teledetekcji. Może wykrywać i kategoryzować sygnały z radarów, urządzeń nawigacyjnych i systemów uzbrojenia. Dzięki temu samoloty mogą zidentyfikować ruch wojsk czy możliwą komunikację, świadczącą o ważnych rozkazach w armii wroga.

Parametry taktyczno-techniczne samolotu Gulfstream G-IVSP S-102B Korpen

  • Długość: 26,9 m   
  • Rozpiętość skrzydeł: 23,7 m   
  • Wysokość: 7,7 m   
  • Maksymalna masa startowa: 33800 kg   
  • Napęd: 2x silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Tay 611-8
  • Prędkość maksymalna: 926 km/h   
  • Pułap: 13700 m   
  •  Zasięg lotu: 7820 km
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: NATO | Obwód Kaliningradzki | Polska | Rosjanie | Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy