Rosja chce, aby jej samoloty były niewidzialne. Chwalą się nową technologią
Rosjanie twierdzą, że opracowali technologię, mogącą całkowicie usunąć samoloty, drony i pociski rakietowe z wrogich radarów. Rozwiązaniem ma być specjalny materiał stealth, choć ich dotychczasowe rozwiązania pozostają w tyle za Zachodem.
Rosjanie tworzą materiał antyradarowy dla samolotów
Opracowany materiał ma być bardzo cienki i lekki. Wykorzystuje kilka warstw włókna szklanego, przeplatanych filamentami z metalowym rdzeniem w specjalnej izolacji.
Rostec zapewnia, że ich nowy materiał pochłania szerokopasmowe fale radiowe radarów. Według założeń jest to aż 95% padającego promieniowania elektromagnetycznego. Ma to znacząco utrudniać wykrycie latających obiektów jak samoloty, ale też drony czy pociski rakietowe. To pierwszy materiał z Rosji wykorzystujący takie rozwiązanie.
Współczesna inżynieria samolotów wojskowych już dawno stanęła przed problemem opracowania materiału konstrukcyjnego o właściwościach absorbujących promieniowanie radaru. Istniejące rodzaje powłok dla samolotów stealth wymagają regularnej renowacji, podczas gdy włókno szklane o niższym współczynniku odbicia nie wymaga stałej konserwacji. Nasze prototypy już pomyślnie przeszły wymagane testy fabryczne -
Z informacji Rostec wynika, jakby nowy materiał był już na zaawansowanym stopniu prac. Jednak nie podano nawet, na jakie samoloty czy drony może trafić materiał w pierwszej kolejności. Należy uznać, że jak Rosjanie pracują nad technologią, to jest ona dla nich na etapie prac eksperymentalnych.
Rosyjska technologia stealth daleko za Zachodem
Naturalne jest, że Rosja pracuje nad nowym materiałem stealth m.in. dla samolotów. Od dawna pozostaje pod tym względem w tyle za takimi krajami jak Stany Zjednoczone. Obecnie Rosja w arsenale posiada tylko jeden samolot z technologią stealth, Su-57, niemogącą się równać z np. rozwiązaniami w F-35 czy F-22.
Amerykanie mają znacznie dłuższą historię wykorzystania technologii stealth, mając doświadczenie w tworzeniu materiałów pochłaniających promieniowanie (RAM), czy samego projektu samolotu.
Przez to istnieje nawet opinia, że nie tylko rosyjski Su-57 nie może się równać pod względem technologii stealth z amerykańskimi samolotami, co nawet nie powinien być nazywany samolotem stealth.
Trudno więc oczekiwać, że zapowiedzi Rostec o nowym materiale wyjdą poza kwestie projektanckie. Szczególnie wobec sankcji, które znacząco ukręciły kark rosyjskiej technice.