W Polsce ruszyła produkcja superśmigłowca dla armii

Filip Mielczarek

Filip Mielczarek

Aktualizacja

W zakładach PZL-Świdnik, należących do koncernu Leonardo, odbyła się uroczysta inauguracja linii produkcyjnej śmigłowców wielozadaniowych AW149 dla Wojska Polskiego.

article cover
Altairmateriały prasowe

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2022 roku, po agresji Rosji na Ukrainę, złożyło zamówienie na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149 dla Wojska Polskiego. Łączna wartość umowy opiewa na 8,25 miliarda złotych i jest największym takim przedsięwzięciem w ostatnich latach.

Najważniejszym aspektem tego zamówienia jest fakt, że maszyna będzie w pełni produkowana w naszym kraju, co oznacza, że w przypadku wybuchu wojny, będziemy mogli we własnym zakresie produkować niezbędne elementy zamienne do naprawy tych śmigłowców. Poza tym, w dłuższej perspektywie czasu mocno skorzysta na tym rodzimy przemysł i rynek pracy.

Pierwsze śmigłowce AW149 już w polskiej armii

Pierwsze śmigłowce AW149, niewyprodukowane w Polsce, trafiły w 2023 roku do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w bazie w Nowym Glinniku w województwie łódzkim. Wszystkie maszyny zostaną wdrożone do polskiej armii w ramach programu Perkoz. Dostawy wszystkich trzydziestu dwóch egzemplarzy zgodnie z umową mają się zakończyć do 2029 roku, ale możliwe jest skrócenie tego terminu.

Śmigłowiec AW149 jest wielozadaniową maszyną stworzoną przez włoskie przedsiębiorstwo Leonardo. Jednostki te wykorzystywane są w misjach transportowych, bezpośredniego wsparcia lotniczego, ratownictwa bojowego i morskiego. Mogą również służyć jako stanowiska dowodzenia. Ich konfiguracja obejmie między innymi systemy obser­wa­cyjne, uzbrojenie strzeleckie, pociski rakietowe (kierowane i niekierowane) oraz systemy samoobrony.

Czym jest i co potrafi śmigłowiec AW149?

Śmigłowiec ma długość 17,6 metra razem z wirnikiem, a średnica wir­nika to 14,6 metra. Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kilogramów i może być opcjonalnie zwiększona do 8600 kilogramów. Jak podaje producent, w polskich maszynach napęd stanowią dwa silniki General Electric CT-7-2E1. Wszystkie maszyny mają być wyposażone dla bezpieczeństwa w dwie niezależne instalacje elektryczne i hydrauliczne.

Na obu liniach w zakładach PZL-Świdnik przygotowano po trzy stanowiska do produkcji AW149. Oznacza to, że jednocześnie w produkcji może być aż sześć maszyn. Przedstawiciele firmy informują, że linia produkcyjna może pracować z wydajnością dziesięciu śmigłowców rocznie. W razie potrzeby istnieje możliwość jej dalszej rozbudowy i zwiększenia skali pro­dukcji.

Co ciekawe, pomimo inauguracji uruchomienia linii produkcyjnej, w rzeczywistości pracuje ona już od pewnego czasu. Na zdjęciach wykonanych w obiekcie można zobaczyć, że przynajmniej jedna maszyna AW149 znajdowała się na stanowisku produkcyjnym w stanie dosyć zaawansowanym. W Świdniku wyprodu­ko­wano do tej pory ponad 7 ty­sięcy śmigłowców różnej klasy i typu.

Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas