Naukowcy odtworzyli warunki występujące na innych planetach. Przezwyciężyli ziemską grawitację

Różne formy kosmicznej pogody mogą powodować wystąpienie zakłóceń w trakcie lotów kosmicznych i w działaniu telekomunikacji satelitarnej. Do tej pory próby rozwiązania problemu były utrudnione z powodu ziemskiego przyciągania. Jednakże naukowcy temu zaradzili, przeprowadzając niezwykły eksperyment.

Badania, próbujące rozwiązać wspomniany problem, zostały przeprowadzone przez fizyków z University of California w Los Angeles (UCLA). Wyniki analiz mogą w przyszłości ochronić sprzęt i ludzi podczas misji kosmicznych. Ponadto mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania satelitów.

Naukowcy zdołali, w szklanej kuli o średnicy trzech centymetrów, odtworzyć rodzaj grawitacji, która istnieje w pobliżu innych gwiazd lub na powierzchni innych planet. By to osiągnąć, wykorzystali fale dźwiękowe — dzięki nim stworzyli sferyczne pole grawitacyjne i wygenerowali konwekcję plazmy. Kiedy gaz zbliża się do powierzchni danego ciała (ścian pojemnika), ochładza się, z kolei kiedy zbliża się do rdzenia, nagrzewa się i podnosi. W ten sposób tworzy się płynny przepływ, który generuje pole grawitacyjne.

Dzięki temu odkryciu badacze będą mogli przezwyciężyć grawitację Ziemi, która przeszkadza w przeprowadzaniu eksperymentów mających na celu analizę i modelowanie procesów zachodzących w gwiazdach lub na innych planetach.

W trakcie badań naukowcy podgrzali gaz siarkowy znajdujący się wewnątrz szklanej kuli do prawie 2800 stopni Celsjusza, wykorzystując mikrofale. Zauważyli, że fale dźwiękowe wewnątrz kuli działały jak grawitacja i ograniczały ruch zjonizowanego gazu - miało to przypominać prądy plazmy w gwiazdach.

- Pola dźwiękowe działają jak grawitacja, przynajmniej jeśli chodzi o napędzanie konwekcji w gazie. Za pomocą dźwięku generowanego przez mikrofale w sferycznej kolbie gorącej plazmy osiągnęliśmy pole grawitacyjne, które jest 1000 razy silniejsze niż grawitacja Ziemi - powiedział John Koulakis z UCLA.

Badacze zauważyli, że owa silna grawitacja generowała turbulencje, podobne do tych, które są rejestrowane w pobliżu naszego Słońca. Kontrolowanie i manipulacja plazmą może w przyszłości pomóc naukowcom przewidzieć i zrozumieć, w jaki sposób kosmiczna pogoda może wpłynąć na systemy komunikacji satelitarnej i na statki kosmiczne. Co ciekawe w poprzednim roku jedna z burz słonecznych zniszczyła 40 satelitów SpaceX. Naukowcy planują zwiększyć skalę eksperymentu, by lepiej odtworzyć analizowane warunki. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Physical Review Letters.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | odkrycia naukowe | Fizyka