Nowe badania ujawniają, że neandertalczycy przechowywali czaszki zwierząt

Naukowcy opublikowali wyniki badań, które przemawiają za tym, że wspomniany gatunek człowieka trzymał czaszki zwierząt jako trofea myśliwskie. Jest to pierwsze udokumentowane przypisywanie pojęć symbolom przez neandertalczyka.

Badania zostały przeprowadzone przez paleontologów i archeologów z Narodowego Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka (CENIEH) we współpracy z Fundacją Atapuerca. Naukowcy sugerują, że znaleźli dowody na to, że neandertalczycy zbierali czaszki upolowanych przez siebie zwierząt z "prawdopodobnym ceremonialnym zamiarem".

Neandertalczycy są wymarłym gatunkiem ludzi, którzy żyli w Eurazji do około 40 tysięcy lat temu. Żywili się przede wszystkim zwierzętami kopytnymi, małymi ssakami, ptakami, a w mniejszym stopniu roślinami.

W trakcie badań na stanowisku Cueva Des-Cubierta w dolinie Lozoya w Hiszpanii naukowcy odnaleźli dużą liczbę czaszek roślinożerców. Dalsze analizy ujawniły, że czaszki tura, żubra, jelenia i nosorożca stepowego zostały specjalnie przygotowane. Żuchwa i górna szczęka zostały usunięte, zaś mózgi zostały skonsumowane, pozostawiają jedynie rogi i poroża, które były umieszczane w jaskini jako trofea.

W swoim artykule naukowcy napisali: "Niedobór elementów pozaczaszkowych, zębów, żuchw i szczęk, wraz z dowodami antropogenicznych modyfikacji czaszki (ślady cięć i uderzeń), wskazuje, że zwłoki zwierząt były początkowo przetwarzane poza jaskinią, a czaszki zostały później przeniesione do środka. Następnie miała miejsce druga runda przetwarzania, prawdopodobnie związana z usunięciem mózgu. Ciągła obecność czaszek wskazuje, że to zachowanie powtarzało się w czasie. Wydaje się, że takie zachowanie nie ma celu związanego z utrzymaniem, ale ma być bardziej symboliczne w swoich intencjach".

Jak powiedział paleontolog z Uniwersytetu Complutense w Madrycie, Juan Luis Arsuaga: - Byliśmy w stanie zweryfikować, że ta działalność była utrzymywana przez kilka pokoleń, jeśli nie dłużej, co prowadzi nas do wyobrażenia sobie tradycji kulturowej, która zostałaby przekazana z czasem.

W trakcie wykopalisk odkryto także kamienne narzędzia, w tym prymitywne kowadła, czy kamienie młotkowe, które służyły do gruchotania czaszek. Naukowcy zauważają, że materiały, które były wykorzystywane przez neandertalczyków były pochodzenia lokalnego i jednocześnie były bardzo zróżnicowane. Arsuaga powiedział: - Neandertalczycy wiedzieli, jak najlepiej wykorzystać każdy materiał, dostosowując swoją technologię i potrzeby do tego, co było dostępne, i pokazując, że nie polegali na żadnym konkretnym rodzaju skały, aby rozwijać swoją technologię w codziennych czynnościach.

Jak wskazuje dr Enrique Baquedano z Museo Arqueológico y Paleontológico: - Do tej pory nasz gatunek był uważany za jedynego, który miał zdolność przypisywania pojęć symbolom, ale dzięki tym nowym odkryciom teoria musi teraz stwierdzić, że ten atrybut intelektualny jest wspólny z neandertalczykami -. Wyniki badań zostały opublikowane w Nature Human Behaviour.