Testy wykrywające raka są za drogie. Lepiej zatrudnić... mrówki

Naukowcy przekonują, że insekty mogą być atrakcyjną cenowo i równie skuteczną jak profesjonalne testy metodą wykrywania nowotworów u pacjentów. Wystarczy spojrzeć na mrówki z ostatniego badania, które błyskawicznie identyfikują raka w próbkach moczu.

Testy wykrywające raka są za drogie. Taniej wychodzą mrówki /123RF/PICSEL

Od pewnego czasu wiemy już, że niektóre rodzaje nowotworów wpływają na zapach moczu, ale po raz pierwszy udało się udowodnić, że mrówki potrafią zrobić użytek z tej wiedzy - jak czytamy w badaniu opublikowanym na łamach Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, są w tym tak skuteczne, że można o nich myśleć w kategoriach przystępnych cenowo testów.

Mrówki będą wykrywać nowotwory

Co warto tu podkreślić, badanie jest kontynuacją poprzedniej pracy autorki i jej zespołu, którzy wykazali, że mrówki są w stanie "wywąchać" ludzkie komórki rakowe wyhodowane w laboratorium. W ramach obecnego badania naukowcy wystawili 70 mrówek, należących do powszechnie występującego w Europie gatunku Formica fusca (Pierwomrówki łagodna), na działanie próbek moczu zdrowych i chorych myszy

Po trzech próbach mrówki były w stanie odróżnić zapach moczu zdrowych myszy od zapachu moczu myszy chorych, a wszystko przez bardzo wrażliwy system węchowy. Jak podkreślają badacze, byli zaskoczeni ich szybkością, wydajnością i niezawodnością - podobną mogą też pochwalić się psy, ale ich trenowanie w tym kierunku jest dużo trudniejsze, czasochłonne i bardzo kosztowne.

Coraz częściej słyszymy też o urządzeniach elektronicznych, które mogą wykryć z moczu niektóre rodzaje raka, np. pęcherza moczowego, piersi lub prostaty, ale w tego typu przypadkach "natura" jest często nie do podrobienia. Dlatego też naukowcy będą kontynuować swoje prace, aby sprawdzić, czy mrówki są w stanie w taki sam sposób wykryć nowotwór u człowieka.

Polecamy na Antyweb | Dojeżdżacie rowerem do pracy? W tym kraju dostalibyście za to nawet ponad tysiąc złotych miesięcznie