Gigafactory Tesli jedną z największych fabryk świata. Wielka jak 100 boisk

Gigafactory znajdujące się w teksańskim Austin jest jedną z największych fabryk na świecie i drugą co do wielkości placówką tego typu w Stanach Zjednoczonych. Jest to ogromne miejsce zajmujące aż 0,5 km2. Tesla w Gigafactory produkuje Modele Y. Ponadto będzie tu również składany futurystyczny Cybertruck.

Fabryka Gigafactory w Austin
Fabryka Gigafactory w AustinTeslamateriały prasowe

Na świecie istnieje wiele fabryk, które przytłaczają własnymi rozmiarami. Jedną z takich placówek z pewnością jest Gigafactory w Austin, które znane jest także pod nazwami Giga Texas, Giga Austin oraz Gigafactory 5. Budowa rozpoczęła się w 2020 r. i prace bardzo szybko postępowały do przodu. Dziś jest to jedna z największych fabryk w Stanach Zjednoczonych. Która jest większa?

Teksańskie Gigafactory drugą co do wielkości fabryką w USA

Gigafactory w Teksasie jest drugą co do wielkości fabryką w Stanach Zjednoczonych. Większą jest tylko Boeing Everett, gdzie produkowano m.in. kultowego Boeinga 747. Placówka jest ogromna i zajmuje aż 0,5 km2. Pewnie zastanawiacie się nad tym, czy to dużo? Dla porównania tyle samo powierzchni zajmuje 100 boisk futbolowych, co pewnie łatwo sobie wyobrazić. Rozmiary placówki robią wrażenie. Zobaczmy sobie, jak powstawał ten budynek oraz co jest produkowane w tym molochu.

Budowa ruszyła w 2020 r.

Tesla rozważała lokalizacje w ośmiu stanach zlokalizowanych w środkowych Stanach Zjednoczonych. Finalnie zdecydowano się na lokalizację w teksańskim Austin, co nastąpiło w lipcu 2020 r.  Co ciekawe firma już kilka lat wcześniej rozważała tu budowę własnej fabryki. W 2014 r. brano pod uwagę opcję powstania placówki zajmującej 6 km2, ale wtedy jednak zdecydowano się na Nevadę, gdzie następnie powstał mniejszy zakład.

Giga Texas w trakcie budowy
Giga Texas w trakcie budowyMark Felix / Bloombergmateriał zewnętrzny

Budowa teksańskiej fabryki Gigafactory ruszyła niedługo po dokonaniu wyboru miejsca, bo jeszcze przed końcem lipca 2020 r. Prace szybko posuwały się do przodu i pochłonęły miliony dolarów. Była to wielka inwestycja, która zaczęła się zwracać w sierpniu 2021 r., kiedy to linie produkcyjne opuścił pierwszy samochód elektryczny Tesla Model Y. Kilka miesięcy później Elon Musk ogłosił, że łącznie jego firma będzie musiała zainwestować w ten zakład nawet 10 mld dolarów, choć jeszcze kilka lat temu mówiono o dwa razy mniejszej kwocie.

Wielkie otwarcie w trakcie Cyber Rodeo

Oczywiście oficjalne otwarcie tak wielkiej fabryki nie mogło przejść bez echa i Elon Musk zadbał o to, aby odbyło się to z więlką pompą. W tym celu Tesla zorganizowała specjalne wydarzenie, które nazwano Cyber Rodeo. Wszak lokalizacją jest Teksas, a więc nie mogło obyć się bez nawiązania do kowboji. Sam Elon Musk w trakcie konferencji ubrał charakterystyczny kapelusz, w którym zabawiał zgromadzoną w Austin publiczność. Ponadto zorganizowano ciekawy pokaz z udziałem dronów.

Cyber Rodeo odbyło się 7 kwietnia 2022 r. i było bardzo nagłośnioną imprezą. Stream z wydarzenia został udostępniony w mediach społecznościowych. Oczywiście Elon Musk nie omieszkał chwalić się ogromem inwestycji i tak mogliśmy zobaczyć różne porównania Gigafactory do różnych budynków na świecie. Ponadto Tesla zaprezentowała na konferencji ponownie Cybertrucka, czyli elektrycznego pickupa, który wkrótce ma zacząć trafiać w ręce klientów. Jego produkcja będzie zresztą odbywała się w Giga Texas.

Giga Texas od środka
Giga Texas od środkaTeslamateriały prasowe

Tesla ogłosiła kolejną inwestycję

Wcześniej w 2023 r. ogłoszono, że w Gigafactory w Teksasie zostaną wpompowane kolejne pieniądze. Tesla planuje przeznaczyć na ten cel w tym roku aż 775 mlm dolarów, czyli naprawdę sporą kwotę. Dzięki temu powstaną nowe obiekty do produkcji baterii i katod oraz zostaną zwiększone dotychczasowe możliwości produkcyjne. Wiemy, że plany producenta obejmują budowę łącznie czterech nowych budynków, z których część ma służyć do celów testowych.

Największym przedsięwzięciem związanym z nową inwestycją jest budowa obiektu o nazwie Cell 1, który ma zajmować 64,4 tys. m2 powierzchni. Prace mają zostać ukonczone do końca 2024 r. i na ten cel Tesla planuje przeznaczyć około 368 mln dolarów. W tym miejscu planowane jest także specjalne laboratorium, gdzie będą testowane ogniwa.

Warto dodać, że moce przerobowane Gigafactory dosyć szybko się zwiększały. W maju 2023 r. firma ogłosiła, że lonie produkcyjne każdego tygodnia opuszcza już 5 tys. aut elektrycznych. W skali roku mamy więc ponad 250 tys. samochodów. W ramach ciekawostki (i dla porównania) warto dodać, że tylko w 2022 r. producent sprzedał około 1,3 mln elektryków.

Firma ma także inne fabryki Giga

Gigafactory w teksańskim Austin to nie jedyna tego typu placówka firmy. Tesla posiada także inne zakłady i są one zlokalizowane w Szanghaju, Nowym Jorku oraz Nevadzie, a najnowsza z nich została niedawno uruchomiona pod Berlinem. Firma twierdziła, że po uruchomieniu fabryki w Teksasie będzie w stanie produkować rocznie ponad 2 mln samochodów elektrycznych. To więcej niż obecna sprzedaż producenta w ujęciu 12-miesięcznym. Oczywiście gigant ma także wiele mniejszych zakładów.

Na liniach produkcyjnych Tesla Model Y i Cybertruck

Tesla w placówce zlokalizowanej w Austin produkuje przede wszystkim dwa samochody. Linie produkcyjne tego zakładu najpierw opuszczały samochody elektryczne Model Y. Niedawno firma chwaliła się, że jest to już skala na poziomie 5 tys. aut w tygodniu. Fabryka wkrótce będzie także odpowiadać za składanie Cybertrucków.

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruckmateriały prasowe

Cybertruck to elektryczny pickup, którym Tesla pochwaliła się jesienią 2019 r. Zapowiedź odbyła się blisko cztery lata temu i auto ciągle nie trafiło do sprzedaży. To ma jednak wkrótce ulec zmianie i pierwsi klienci mają otrzymać własne egzemplarze tego samochodu przed końcem roku. Pojazd wygląda bardzo futurystycznie i taki był zamysł projektantów. Oferuje mocne parametry oraz będzie dostępny w różnych wersjach. Masowa produkcja pełną parą powinna ruszyć w 2024 r. i wtedy linie produkcyjne powinno opuszczać znacznie więcej aut.

Szkoccy hodowcy owiec sięgają po nowego ochroniarzaAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas