Humanoidalny robot dostał pracę w BMW. Zastąpi ludzi?

BMW chce przyspieszyć budowę swoich samochodów. W tym celu firma zdecydowała się na zatrudnienie humanoidalnych robotów. Dzieło startupu Figure, robot Figure 01, już rozpoczął trening przygotowujący go do pracy w fabryce. Czym będzie się zajmował?

BMW chce przyspieszyć budowę swoich samochodów. W tym celu firma zdecydowała się na zatrudnienie humanoidalnych robotów. Dzieło startupu Figure, robot Figure 01, już rozpoczął trening przygotowujący go do pracy w fabryce. Czym będzie się zajmował?
Robot Figure 01 ma łączyć w sobie zręczność człowieka i najnowocześniejszą sztuczną inteligencję /Figure /materiały prasowe

Do siły roboczej jednej w jednej z fabryk BMW dołącza robot humanoidalny. Figure 01 będzie pierwszym tego typu pracownikiem. Choć różnego rodzaju roboty są od dawna wykorzystywane w wielu przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją samochodów, to przeznaczonego do komercyjnych zastosowań humanoida Figure 01 nie miała do tej pory jeszcze żadna firma. Jakie obowiązki przypadną maszynie?

Reklama

Szybki rozwój humanoidów

Startup Figure rozwija się w wyjątkowo szybkim tempie. Zaledwie rok wystarczył im na to, aby opracować funkcjonalny prototyp humanoidalnego robota, który uczy się, obserwując ludzi i potrafi poprawiać własne błędy w czasie rzeczywistym. Jakiś czas temu firma opublikowała film na kanale YouTube, gdzie widać, jak humanoid parzy kawę i na bieżąco reaguje na problemy, szybko je rozwiązując.

Choć niektórzy widzowie zastanawiali się, czy zachowanie robota to nie manipulacja, zatrudnienie humanoida w BMW wskazuje raczej jednak na to, że rzeczywiście mamy do czynienia z wysoce zaawansowaną technologią. Twórcy robota twierdzą, że z takim pracownikiem w szeregach, firmy będą w stanie "tworzyć i produkować o wiele więcej, rozwiązywać drastyczne niedobory siły roboczej i zmniejszać liczbę pracowników wykonujących niebezpieczne prace".

Zaprezentowany po raz pierwszy w październiku zeszłego roku robot rozpoczął już trening w fabryce giganta motoryzacyjnego.

Roboty idą do roboty

BMW testuje humanoidalnego robota Figure 01 w fabryce w Spartanburgu w Stanach Zjednoczonych. Docelowo ma on trafić na produkcję, ale czy i w jaki sposób zastąpi tam człowieka - na ten temat żadnych szczegółów jeszcze nie ujawniono. Pojawiła się jedynie notatka dotycząca możliwych zastosowań robota.

- Humanoidalne roboty firmy Figure umożliwiają automatyzację trudnych, niebezpiecznych lub żmudnych zadań w całym procesie produkcyjnym, co z kolei pozwala pracownikom skupić się umiejętnościach i procesach, których nie można zautomatyzować, oraz zapewnia ciągłą poprawę wydajności i bezpieczeństwa produkcji - podają eksperci z Figure w odniesieniu do kontraktu nawiązanego z BMW.

BMW w kwestii testów robota mówi, póki co o obserwacjach i analizowaniu tego, gdzie humanoida skierować. Wiadomo już też, że firma chce zacząć od zatrudniania niewielkiej liczby robotów, a rozwój tego sektora zależy od osiągania pewnych kamieni milowych, które przedsiębiorstwo sobie ustaliło.

Nie je, nie pije, a chodzi i pracuje

Figure 01 może się szybko i sprawnie poruszać, posiada robotyczne ręce, które umożliwiają mu wykonywanie czynności manualnych, ma też dostępne około 20 kg udźwigu. Dlaczego zdecydowano się na humanoidalną formę? Mierzący 170 cm wzrostu i ważący 60 kg robot ma po prostu być jak najbardziej zbliżony możliwościami do człowieka - potrafić używać rąk i nóg. BMW zdecydowało się na współpracę ze startupem odpowiedzialnym za Figure 01, bo chce rozwijać się w obszarze automatyzacji i sztucznej inteligencji.

To nie jest pierwszy przypadek, gdy autonomiczne humanoidy trafiają do pracy - na przykład Amazon jakiś czas temu informował o testach humanoida Digit firmy Agility Robotics. Maszyna miała być wyszkolona do przyjęcia roli m.in. mobilnego tragarza w miejscach, gdzie nie ma przestrzeni na instalację przenośników taśmowych. Figure 01, którego umiejętność korygowania na bieżąco własnych błędów jest kluczowa, nie miał jednak jeszcze nikt.

Czy humanoidy zabiorą pracę ludziom? Jest to najbardziej dystopijny scenariusz, ale na pewno nie nastąpi on z dnia na dzień. Póki co pozostaje obserwować, jak ten sektor się rozwija - przed firmami projektującymi roboty jeszcze gros wyzwań.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Robot | Sztuczna inteligencja | BMW
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy