Reklama

Udany lot testowy największego samolotu na świecie

4 maja przeprowadzono już piąty udany lot testowy tego samolotu. Maszyna służy m.in. do „wystrzeliwania” automatycznych samolotów hipersonicznych Talon-A. Eksperci uważają, że najnowszy przelot to kamień milowy we wprowadzeniu samolotu do stałego użytku.

Udany lot trwał 4 godziny i 58 minut, odbył się nad pustynią Mojave. Osiągnął wysokość 6858 metrów.

Podczas lotu testowany był "pylon hardware", który będzie używany do mocowania i uruchamiania maszyn hipersonicznych. Sprzęt składa się z mini-skrzydła i adaptera, który jest zbudowany z aluminium i włókna węglowego.

Testowany samolot nazywa się Roc, na cześć legendarnego ptaka drapieżnego występującego w mitologii Bliskiego Wschodu. Należy do amerykańskiej spółki Stratolaunch.

Reklama

Rozpiętość skrzydeł olbrzyma wynosi aż 117 m. Masa całkowita to 540 ton. Jest napędzany przez 6 silników odrzutowych o ciągu 265-282 kN, a jego zasięg wynosi 2200 km. Do startu wymagany jest pas startowy o długości przynajmniej 3,7 km. Roc może przenosić ładunek o masie do 230 ton. Wyposażony jest w aż 28 kół, zaś wysokość maszyny to ponad 15 m.

Cechą wyróżniająca Roca jest to, że posiada dwa kadłuby, które połączone są skrzydłem (centropłatem), do którego może być przymocowany ładunek.

Zbudowano dla niego specjalny hangar, którego powierzchnia wynosi ponad 19 000 metrów kwadratowych.

Testowany samolot został zaprojektowany przez Scaled Composites do przenoszenia masywnych ładunków, w tym samolotów i samochodów.

Samolot został zbudowany także do przenoszenia autonomicznych samolotów Talon-A (po 3 na raz), które są hipersonicznymi samolotami wielokrotnego użytku klasy Mach 6. Mogą zatem osiągnąć prędkość ponad 7 000 km/h. Maszyny te mają długość 8,5 m, przy rozpiętości skrzydeł wynoszącej 3,4 m. Osiągają masę startową 2 722 kg.

Samoloty Talon-A mogą startować z lotniskowca w czasie jego lotu, dzięki czemu można "przeprowadzić szybkie testy, które są bardziej niezawodne i rutynowe".

W czasie lotu, przy wysokości około 10 700 m, uwalniane są Talony-A, co pozwala na szybsze ich rozmieszczenie na różnych pułapach. Gdy samoloty hipersoniczne kończą swoją misję wracają na naziemny pas startowy.

Talon-A służy do przeprowadzania badań naukowych i technologicznych pojazdów hipersonicznych.

Biorąc pod uwagę wymiary samolotu, masę i długość kadłuba, Antonow-225 Mrija był (pod względem technicznym) największym samolotem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Jego rozpiętość skrzydeł wynosiła "jedynie" 88,4 m.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot | Roc | Stratolaunch

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy