Wagon panoramiczny pojedzie z Przemyśla do Austrii. Jak kupić bilety?
To nowa atrakcja turystyczna, które wkrótce pojawi się w Polsce. Będziemy mogli przejechać się prawdziwym szwajcarskim wagonem panoramicznym 1 klasy. Od kiedy będzie można wsiąść do tego niezwykłego pojazdu i jak kupić bilet na przejazd?
Pierwsza informacja o panoramicznym wagonie w Polsce pojawiła się w grudniu poprzedniego roku. Informował o tym Rynek Kolejowy. Szwajcarski wagon znajdzie się w składzie IC Porta Moravica, który będzie kursować z Przemyśla do Grazu w Austrii.
Nowy bezprzedziałowy wagon będzie posiadać komfortowe fotele przystosowane do dalekich podróży. Jednakże to, co go wyróżnia, to wielkie panoramiczne szyby, przez które będziemy mogli zachwycać się krajobrazem - w tym modelu wagony ma formę tuby, a szyby zaczynają się już na poziomie łokcia i wyginają się, wchodząc w obszar dachu. Wagon pomieści 54 pasażerów.
Jak kupić bilet na przejazd wagonem panoramicznym?
Jak informuje Rynek Kolejowy, sprzedaż biletów ruszyła 20 maja tego roku, a szwajcarskim wagonem panoramicznym będziemy mogli pojechać już od 11 czerwca bieżącego roku. Jak powiedział Cezary Nowak, p.o. rzecznik PKP Intercity: - Wagon panoramiczny Kolei Szwajcarskich będzie kursował w pociągu 104/105 jako wagon klasy 1. Nie będą wymagane do biletu żadne dodatkowe opłaty wynikające z jego specyfiki czy atrakcyjności i komfortu podróży.
Jak informuje Rynek Kolejowy, powołując się na swoich Czytelników, mówi: "kasjerzy na dworcach kolejowych nie są w stanie pomóc w zakupie biletu na ten konkrety wagon". Jednakże jest ratunek - wystarczy wejść na stronę PKP Intercity lub do specjalnej aplikacji, by wybrać odpowiedni wagon. Należy znać numer pociągu i jego nazwę. Jak podaje Rynek Kolejowy trzeba zaznaczyć pociąg IC104 lub IC105 Porta Moravica, numer zależny jest od kierunku podróży (trasa Kraków Główny - Przemyśl Główny ma numer IC104). Kolejnym krokiem będzie wybranie podróży wagonem pierwszej klasy. Dla przypomnienia podróże będą odbywać się od 11 czerwca.
Z drugiej strony taką samą czynność można przeprowadzić w kasach na dworcach kolejowych - należy podać numer pociągu i jego nazwę oraz dodać, że chce się podróżować w wagonie pierwszej klasy. W składzie łącznie będą trzy szwajcarskie wagony, zatem będzie także możliwość podróży drugą klasą (typu bpm61), co może być nieco tańsze. Cena za przejazd na trasie Kraków-Przemyśl w pierwszej klasie ma kosztować 81 złotych, zaś w drugiej około 50 zł.
Jeśli chodzi o wybór miejsc, tutaj sprawa nieco się komplikuje, ponieważ, jak powiedział Cezary Nowak: - Intercity nie ma obecnie możliwości wprowadzenia w pociągu międzynarodowym (obsługiwanym w różnych systemach przewoźników zagranicznych) prezentacji na schemacie graficznym zajętości miejsc w pociągu w czasie rzeczywistym.
Aczkolwiek można wybrać sobie miejsca z poziomu strony Kolei Czeskich (na schemacie graficznym) - czeskie koleje pokazują schemat dostępności poszczególnych miejsc. Za sprawą czeskiej strony cd.cz można kupić bilety zarówno z Czech do Polski, jak i z Polski do Czech - tutaj podgląd będzie niedostępny. Żeby to "obejść", należy wejść na wspomnianą czeską stronę i zapamiętać/spisać wybrane przez siebie miejsca, a następnie wybrać je już na stronie PKP Intercity.
Wagony panoramiczne na świecie
Coraz większą popularnością na świecie cieszą się wagony panoramiczne. Dzięki nim możemy zobaczyć znacznie więcej w trakcie podróży, przez co przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi miastami dostarczy nam dodatkowej frajdy.
Najbardziej rozbudowana sieć tego typu połączeń znajduje się w Szwajcarii. Tutaj możemy wybrać się w podróż "najwolniejszym pociągiem ekspresowym na świecie" - Glacier Express. Trasa przebiega przez Alpy i trwa około ośmiu godzin. Pociąg pokonuje 91 tuneli i ponad 290 mostów. Niepowtarzalne alpejskie krajobrazy można podziwiać przez wielkie panoramiczne okna - są one dwudzielne, otóż mamy duże okno, które oddzielone jest od okna wchodzącego na dach specjalną listwą. W "polskim wagonie panoramicznym" mamy pełną szybę "wygiętą w łuk".
Trzeba także wspomnieć o szwajcarskim "pociągu panoramicznym" Bernina Express, GoldenPass Express, Gotthard Panorama Express, czy też Luzern-Interlaken Express tutaj pasażerowie podziwiają pięć krystalicznie czystych górskich jezior w trakcie dwugodzinnej trasy. Dodatkowym walorem tych scenerii są strome skalne ściany okolicznych gór, które wznoszą się ponad taflę wód. Omawiając "panoramiczne pociągi", należy również wspomnieć o pociągu The Canadian, który jeździ w Kanadzie - trasa biegnie z Toronto do Vancouver. Poszczególne wagony niemal nie posiadają dachu - około 90 proc. stanowi szyba. "Kanadyjczyk" wyrusza w podróż raz w tygodniu.
Polecamy na Antyweb | Jak Netflix weryfikuje współdzielenie kont w Polsce? Właśnie tak