Jak założyć konto mObywatel? Wszystko o aplikacji na telefon i logowaniu
mObywatel to aplikacja, która ma nam ułatwić weryfikację tożsamości i uprawnień. Jeśli ją posiadamy, możemy legitymować się m.in. w urzędach czy w trakcie kontroli drogowej dokumentem w smartfonie. Jak założyć i zalogować się do usługi mObywatel? Krok po kroku wyjaśniamy obsługę aplikacji na telefon.
Spis treści:
To już koniec noszenia wszystkich dokumentów ze sobą? Dowód osobisty czy prawo jazdy są dostępne w naszym telefonie w aplikacji mObywatel.
W jaki sposób możemy założyć konto i jakie dokumenty się w niej znajdują?
Jak założyć konto w mObywatel?
Rejestracja konta w mObywatel jest możliwa, jeśli mamy Profil Zaufany. Zakładanie Profilu Zauanego działa podobnie jak w przypadku Internetowego Konta Pacjenta. Na stronie gov.pl wchodzimy w zakładkę "Załóż Profil Zaufany" i wybieramy jedną z opcji, które umożliwiają nam założenie konta. Pierwszą z nich jest utworzenie profilu przez bank. Podajemy nasze dane osobowe, a następnie przechodzimy do strony bankowości internetowej, gdzie weryfikowane są nasze dane.
Inną możliwością jest założenie Profilu Zaufanego za pomocą e-dowodu osobistego. Wówczas do weryfikacji potrzebne będzie posiadanie czytnika NFC i aplikacji w smartfonie.
Wniosek o Profil Zaufany można również zweryfikować przez rozmowę wideo z urzędnikiem lub okazanie dowodu w urzędzie. Urzędami odpowiedzialnymi za weryfikację naszych danych są placówki ZUS, Urzędy Skarbowe oraz oddziały NFZ.
Trzecią opcją jest klasyczne złożenie wniosku wraz z weryfikacją danych w odpowiedniej instytucji. Po założeniu Profilu Zaufanego logujemy się do niego danymi, które podaliśmy wcześniej w formularzu (login lub adres mailowy).
Jak zainstalować aplikację mObywatel?
Po założeniu Profilu Zaufanego, pozostaje nam instalacja aplikacji mObywatel na telefon. Jest ona dostępna w Google Play i App Store. Gdy wciśniemy "Pobierz" i otrzymamy na smartfon plik apk, uruchamiamy jego instalację. Po zakończonym procesie po prostu włączamy aplikację i akceptujemy niezbędne regulaminy.
Ustawiamy bezpieczne hasło, a następnie z poziomu aplikacji klikamy: "Dodaj swój pierwszy dokument".
Podstawowym dokumentem przy zakładaniu konta jest dowód osobisty. Następuje logowanie przez bank albo przez dane z Profilu Zaufanego. Gdy dowód zostanie wczytany do aplikacji mObywatel, możemy dodawać kolejne przez opcję "Dodaj nowy dokument".
Co daje aplikacja mObywatel?
Oprócz przypisania do smartfonu naszego dowodu osobistego, aplikacja mObywatel umożliwia również zarejestrowanie innych dokumentów. Wśród nich znajdziemy:
- Legitymację szkolną,
- Legitymację studencką,
- Prawo jazdy
- dowód rejestracyjny i informacje o ubezpieczeniu OC
- Elektronicznie wystawione recepty.
Jest to duże ułatwienie, szczególnie w momencie, gdy zapomnimy oryginalnych dokumentów z domu. Należy jednak pamiętać o tym, że w bankach i na lotniskach wciąż wymagana jest fizyczna wersja dokumentu.
W obecnych czasach dodatkowym plusem aplikacji mObywatel jest możliwość posiadania na smartfonie Unijnego Certyfikatu COVID. Dokument ten dodajemy tak samo, jak w przypadku wcześniej przedstawionych zaświadczeń. Przyda się w trakcie podróży zagranicznych, festiwali i koncertów.
Zobacz video: