Dubaj buduje superlotnisko dla 240 mln pasażerów

Za kilka lat Al Maktoum International Airport w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) stanie się największym portem lotniczym świata i dosłownie zdeklasuje superlotniska budowane obecnie w Meksyku, Istambule czy Pekinie.

Al Maktoum International Airport
Al Maktoum International Airport AFP

Lotnisko Al Maktoum International Airport (DWC) otwarte 27 czerwca 2010 roku jest wykorzystywane głównie w celach transportowych. W przyszłości stanie się największym i najważniejszym potem lotniczym Zjednoczonych Emiratów Arabskich - również dla ruchu pasażerskiego - i będzie uzupełnieniem dla portu lotniczego Dubaj. Jednak już teraz DWC stanowi chyba najważniejszy element Dubai World Central, czyli potężnej i supernowoczesnej strefy ekonomicznej budowanej 37 km na południowy zachód od miasta, w której zamieszka kiedyś prawie milion osób.

Plany rozbudowy DWC nie powinny zaskakiwać, w końcu Dubaj ma ambicje stać się największym węzłem komunikacyjnym świata, ale podziw budzi skala projektu i czas jego realizacji. Władze miasta chcą, aby za 6 do 8 lat nowy port lotniczy obsługiwał 240 mln pasażerów rocznie.

W pierwszej fazie projektu powstaną dwa terminale w konfiguracji "potrójnego plusa" - poniższe zdjęcie. Będą one w stanie obsłużyć 120 mln pasażerów rocznie, a w danym momencie aż 100 samolotów Airbus A380 - największych pasażerskich maszyn świata. Jeśli zajdzie taka potrzeba, lotnisko rozrośnie się o kolejne dwa terminale.

W końcowej fazie będzie mieć 5 pasów startowych - każdy o długości 4,5 km. Każdy z terminali będzie miał po 100 bramek oraz swoją główną halę. Pomiędzy nimi będą kursowały kolejki, a osobna linia zostanie poprowadzona do samego Dubaju. Nie zabraknie również szeregu rozwiązań usprawniających obsługę pasażerów, w tym biometrycznych systemów identyfikacji.

Żadne z obecnie budowanych wielkich lotnisk nie może pochwalić się takimi liczbami. W Dubaju, o czym warto widzieć, funkcjonuje port lotniczy, który w 2010 roku obsłużył 47,2 mln pasażerów. Z takim wynikiem uplasował się na 4 miejscu listy najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego. Jeśli prognozy się sprawdzą, to do 2020 roku z portu lotniczego Dubaj skorzysta ponad 100 mln osób. Jeśli dodamy do tego możliwości DWC, to otrzymamy zawrotne 340 mln.

Wizualizacja lotniska.  Fot. Dubai Airports Concept
Wizualizacja lotniska. Fot. Dubai Airports Conceptmateriały prasowe

W przyszłości do Al Maktoum International Airport na pewno przeniosą się linie Emirates, które obecnie korzystają z 3 terminala portu lotniczego Dubaj. Miasto będzie jednak chciało utrzymać je przy życiu i skieruje tam pozostałych przewoźników, w tym również FlyDubai - tanie linie ściśle współpracujące z Emirates.

W budowę Al Maktoum International Airport rząd Dubaju zainwestuje 32 mld dol.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas