Dubaj buduje superlotnisko dla 240 mln pasażerów
Za kilka lat Al Maktoum International Airport w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) stanie się największym portem lotniczym świata i dosłownie zdeklasuje superlotniska budowane obecnie w Meksyku, Istambule czy Pekinie.
Lotnisko Al Maktoum International Airport (DWC) otwarte 27 czerwca 2010 roku jest wykorzystywane głównie w celach transportowych. W przyszłości stanie się największym i najważniejszym potem lotniczym Zjednoczonych Emiratów Arabskich - również dla ruchu pasażerskiego - i będzie uzupełnieniem dla portu lotniczego Dubaj. Jednak już teraz DWC stanowi chyba najważniejszy element Dubai World Central, czyli potężnej i supernowoczesnej strefy ekonomicznej budowanej 37 km na południowy zachód od miasta, w której zamieszka kiedyś prawie milion osób.
Plany rozbudowy DWC nie powinny zaskakiwać, w końcu Dubaj ma ambicje stać się największym węzłem komunikacyjnym świata, ale podziw budzi skala projektu i czas jego realizacji. Władze miasta chcą, aby za 6 do 8 lat nowy port lotniczy obsługiwał 240 mln pasażerów rocznie.
W pierwszej fazie projektu powstaną dwa terminale w konfiguracji "potrójnego plusa" - poniższe zdjęcie. Będą one w stanie obsłużyć 120 mln pasażerów rocznie, a w danym momencie aż 100 samolotów Airbus A380 - największych pasażerskich maszyn świata. Jeśli zajdzie taka potrzeba, lotnisko rozrośnie się o kolejne dwa terminale.
W końcowej fazie będzie mieć 5 pasów startowych - każdy o długości 4,5 km. Każdy z terminali będzie miał po 100 bramek oraz swoją główną halę. Pomiędzy nimi będą kursowały kolejki, a osobna linia zostanie poprowadzona do samego Dubaju. Nie zabraknie również szeregu rozwiązań usprawniających obsługę pasażerów, w tym biometrycznych systemów identyfikacji.
Żadne z obecnie budowanych wielkich lotnisk nie może pochwalić się takimi liczbami. W Dubaju, o czym warto widzieć, funkcjonuje port lotniczy, który w 2010 roku obsłużył 47,2 mln pasażerów. Z takim wynikiem uplasował się na 4 miejscu listy najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego. Jeśli prognozy się sprawdzą, to do 2020 roku z portu lotniczego Dubaj skorzysta ponad 100 mln osób. Jeśli dodamy do tego możliwości DWC, to otrzymamy zawrotne 340 mln.
W przyszłości do Al Maktoum International Airport na pewno przeniosą się linie Emirates, które obecnie korzystają z 3 terminala portu lotniczego Dubaj. Miasto będzie jednak chciało utrzymać je przy życiu i skieruje tam pozostałych przewoźników, w tym również FlyDubai - tanie linie ściśle współpracujące z Emirates.
W budowę Al Maktoum International Airport rząd Dubaju zainwestuje 32 mld dol.