Taki obiekt astronomowie zaobserwowali dopiero po raz drugi w historii

Naukowcy odkryli bardzo rzadki potrójny kwazar. Jest to dopiero drugi taki znany ludzkości obiekt astronomiczny.

Kwazary są bardzo jasnymi i intensywnymi źródłami energii, które znajdują się w centrach galaktyk, otaczając znajdujące się w nich czarne dziury. Systemy z wieloma kwazarami są uważane za produkty kolizji galaktyk. Zaobserwowanie takich obiektów jest trudne nie tylko ze względu na ograniczenia techniczne stosowanych teleskopów, ale i dużą rzadkość tego typu obiektów we wszechświecie.

Lokalizacji drugiego w historii potrójnego kwazara dokonał zespół astronomów kierowany przez Emanuela Farinę z Uniwersytetu Insubria w Como. Odkrycia dokonano przy użyciu Teleskopu Nowej Technologii z European Southern Observatory w chilijskiej miejscowości La Silla oraz Calar Alto Observatory w Hiszpanii.

Dwa z trzech obiektów znajdują się blisko siebie, trzeci jest nieznacznie oddalony od nich. Fakt ten oznacza, że system mógł zostać stworzony w wyniku interakcji z dwoma sąsiednimi kwazarami, ale w procesie tym nie brał najprawdopodobniej trzeci z nich. Przy obserwacji potrójnego układu nie odnotowano dowodów występowania fosforyzującej galaktyki podczerwieni, które są często spotykane przy kwazarach. Naukowcy sugerują, że potrójny kwazar może być częścią jeszcze większej struktury, która jest dopiero w trakcie tworzenia.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | astronomowie | Kwazary | Wszechświat