125 zł, czyli jednorazowy zwrot za prąd. Czy trzeba złożyć wniosek?
Jednorazowy zwrot za prąd w wysokości 125 zł i 34 gr przysługuje każdemu odbiorcy energii elektrycznej. Żeby skorzystać z ulgi trzeba jednak spełnić przynajmniej jeden z sześciu warunków. Czego wymaga od nas ustawodawca i czy do uzyskania zwrotu za prąd niezbędne jest składanie wniosków? Sprawdziliśmy to u różnych dostawców energii.
Spis treści:
Zwrot za prąd w 2023. Kto może liczyć na niższe rachunki?
Co do zasady, zwrot za prąd mogą otrzymać wszyscy. Nowe przepisy to na dobrą sprawę efekt przepychanek legislacyjnych i zablokowanie innej ustawy w Senacie. Całą sytuację dokładniej opisywaliśmy w tym artykule. Po jego publikacji pojawiło się wiele pytań o to, czy do otrzymania zwrotu za prąd konieczne będzie składanie jakichś wniosków.
Nie trzymając nikogo w niepewności, spieszymy z odpowiedzią - jednorazowy zwrot za prąd przysługuje za spełnienie choćby jednego warunku, które w większości nie wymagają dopełnienia żadnych formalności.
Zdecydowana większość właścicieli gospodarstw domowych nie musi robić zupełnie nic. W przypadku niezbyt licznej grupy osób, które nie zakwalifikują się do zwrotu automatycznie, wystarczy jeden telefon, albo wypełnienie krótkiego formularza w wersji on-line.
Podkreślmy to jeszcze raz – do uzyskania zwrotu 125 zł za prąd nie trzeba składać żadnego wniosku. Dodatkowe formalności dotyczą tych, których nie opisuje żaden z punktów poniższej listy.
Do obniżki na fakturze za prąd uprawnia spełnienie jednego z poniższych warunków:
- akceptacja zgód marketingowych;
- zgoda na przesyłanie faktur drogą elektroniczną;
- potwierdzenie poprawności swoich danych w systemie dystrybutora;
- bycie prosumentem energii odnawialnej (np. instalacja fotowoltaiczna);
- korzystanie z podwyższonych limitów zużycia energii (Karta Dużej Rodziny, niepełnosprawni, rolnicy);
- obniżenie zużycia prądu o co najmniej 5 proc. miesięcznie przez 3 miesiące z rzędu w okresie od stycznia do września 2023.
Jak widać, do większości z nich trudno byłoby w ogóle stworzyć jakiś wniosek. Wszyscy, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów spełniali już jeden z powyższych warunków nie muszą robić zupełnie nic.
Jednorazowy zwrot za prąd. Jak spełnić powyższe warunki u swojego dostawcy energii?
Poszczególni dostawcy prądu już jakiś czas temu umieścili na swoich stronach dokładne informacje dotyczące "zwrotu 125". Na pierwszy ogień weźmiemy przedsiębiorstwo Energa.
Energa
Jeżeli na dzień 19 września 2023 dany punkt poboru energii spełniał jeden z poniższych warunków, to klient nie musi dopełniać żadnych dodatkowych formalności, ani kontaktować się z firmą, która automatycznie zakwalifikuje go do zwrotu jeszcze w tym roku. Te warunki to:
- bycie prosumentem;
- aktywne eFaktury;
- aktywne zgody marketingowe;
- złożone oświadczenie w ramach Tarczy Solidarnościowej.
Jeżeli nie dotyczy nas żaden z powyższych punktów, to do 15 grudnia możemy potwierdzić lub zaktualizować swoje dane, a także przejść na eFaktury dzwoniąc na oddzielną infolinię pod numerem 555 555 512. Potwierdzenia danych można dokonać przez całą dobę, 7 dni w tygodniu - procedura nie wymaga rozmowy z konsultantem.
Tauron
Bardzo podobne rozwiązania stosują wszyscy dystrybutorzy Energi. Jak możemy przeczytać na stronie Tauronu:
"Jeśli zużywasz energię na potrzeby gospodarstwa domowego oraz spełniasz jeden z warunków, nie musisz nic robić. Obniżkę uwzględnimy automatycznie w rozliczeniach za prąd - nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 rok".
W odróżnieniu od Energi Tauron udostępnił swoim klientom specjalny formularz. W nim możemy sprawdzić, czy spełniamy jeden z trzech warunków - zgody marketingowe, poprawność danych i akceptację przesyłania faktur drogą elektroniczną. Formularz pozwala nie tylko na sprawdzenie, ale także spełnienie wymagań - potrzebne będzie jednak konto w serwisie Mój Tauron. Jeżeli wolisz załatwić sprawę telefonicznie, możesz to zrobić pod numerem 32 606 0 606.
PGE
Na stronach PGE znajdziemy od razu całą listę możliwości dla spełnienia 3 najłatwiejszych warunków: wyrażenia zgód marketingowych, na dostarczanie faktur drogą elektroniczną i oczywiście potwierdzenie poprawności swoich danych. Możemy to zrobić jednym z wypisanych poniżej kanałów:
- elektronicznie, przez e-formularz;
- w serwisie PGE eBOK w zakładce Ustawienia -> Moje zgody;
- przez platformę ePUAP na wzorze formularza, dostępnego w serwisie;
- telefonicznie na nr 422 222 222, od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 17.00;
- osobiście w Biurze Obsługi Klienta PGE Obrót;
- osobiście w siedzibie PGE Obrót lub w Oddziałach na wzorze formularza do pobrania na stronie PGE;
- korespondencyjnie na adres ul. 8-go Marca 6, 35-959 Rzeszów lub inny adres PGE Obrót.
E.ON
Nieco mniej informacji dotyczących wewnętrznych rozwiązań znajdziemy na stronach spółki E.ON. Podstawowa różnica to krótszy czas na potwierdzenie poprawności danych i udzielenie zgód w porównaniu do innych dostawców.
Obniżymy należności za energię elektryczną o 125,34 zł odbiorcom w gospodarstwach domowych, którzy spełniają już przynajmniej jeden z wymaganych warunków lub którzy do 17 października 2023 r. udzielą nam zgody lub potwierdzą nam swoje dane. Obniżenie dotyczy tylko odbiorców w gospodarstwie domowym.
Zgodnie z informacją dostępną na stronie czas na spełnienie dwóch najłatwiejszych warunków minął w połowie października.
Wszyscy klienci otrzymają zwroty jeszcze w 2023, a zasadność ich wypłacenia będzie weryfikowana w kolejnych miesiącach. Klienci, którzy nie spełnią żadnego z powyższych warunków muszą liczyć się z powrotnym powiększeniem rachunku najpóźniej do grudnia 2024.
Czytaj także:
Zobacz też: