Jak kupujemy w Black Friday? Sporo osób robi to ze strachu

Black Friday i towarzyszące mu promocje trwają w najlepsze. Zastanawialiście się nad tym, jak wygląda Czarny Piątek wśród Polaków i co wpływa na decyzje zakupowe? Okazuje się, że co ósmy rodak robi to ze strachu z powodu braku podobnej okazji. Natomiast blisko 30 proc. Polaków zakupy w Black Friday robi dla przyjemności.

Black Friday. Jak kupują Polacy w Czarny Piątek? Sporo osób ze strachu.
Black Friday. Jak kupują Polacy w Czarny Piątek? Sporo osób ze strachu.123RF/PICSEL

Święto zakupowe w ramach Black Friday trwa w najlepsze i sporo osób decyduje się na wydanie nadmiaru gotówki właśnie w tym czasie.

Black Friday i Black Weeks. Jak kupują Polacy w listopadzie? Ciekawe informacje ujawnia nam Revolut Money Report.

Niektórzy Polacy robią zakupy w Black Friday ze strachu

W raporcie Revoluta czytamy, że 13,5 proc. badanych decyduje się na zakupy podczas Czarnego Piątku z powodu obawy. To strach przed brakiem okazji, która może się już nie powtórzyć. Jest to tak zwany efekt FOMO i co ciekawe, wskaźnik ten w Polsce jest najwyższy w całej Europie, dla której średnia to 2,4 proc.

Ponad 1/3 osób robi zakupy w Black Friday z myślą o bliskich, co znajduje wyjaśnienie w zbliżających się świętach, które polegają na obdarowywaniu rodziny prezentami. Natomiast 28,2 proc. ankietowanych kupuje dla przyjemności.

Black Friday w Polsce to często zakupy w internecie

Black Friday to nie tylko czyszczenie magazynów i wystaw z towarów w sklepach stacjonarnych. Sprzedaż z roku na rok coraz mocniej przenosi się do sieci. Blisko 30 proc. badanych twierdzi, że woli robić w Czarny Piątek zakupy w internecie, bo tam jest większy wybór. Natomiast 22,1 proc. ankietowanych robi to w celu uniknięcia tłumów i kolejek, a 16,1 proc. z powodu zwykłej wygody.

Z drugiej strony jest grupa ludzi, która skutecznie stara się unikać zakupów online i woli wydawać pieniądze w sklepach stacjonarnych. Z czego to wynika? Powody są różne, ale najczęściej mówi się o możliwości uzyskania towaru natychmiast od ręki (bez czekania na przesyłkę) oraz uniknięciu

oszustw internetowych, których nie brakuje.

Polacy planują także mniejsze cięcia podczas zakupów w porównaniu do innych krajów Europy. Na taki ruch zdecydował się w tym roku co trzeci rodak i jest to tłumaczone wyższymi kosztami życia. W przypadku całego Starego Kontynentu odsetek ten wynosi 42 proc.

Polacy widzą także w Black Friday możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Uważa tak 77 proc. badanych. Średnia dla całej Europy to w tym przypadku 72 proc. Co dziesiąty Europejczyk podczas Czarnego Piątku decyduje się na zrobienie zapasów produktów podstawowej potrzeby.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

PolsatPolsat
materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas