Jaki wybrać rower elektryczny, żeby dostać 2500 zł dopłaty?

Anna Czowalla

Można zyskać nawet 50 proc. dopłaty do roweru elektrycznego.
Można zyskać nawet 50 proc. dopłaty do roweru elektrycznego.Alena Kravchenko123RF/PICSEL

W skrócie

  • Rowery elektryczne zdobywają popularność dzięki różnorodnym zastosowaniom, od dojazdów do pracy po rekreacyjne wycieczki.
  • Najlepsze modele e-rowerów do 5000 zł oferują solidną jakość i wygodę, choć nie dorównują topowym maszynom.
  • Program dopłat rządowych "Mój rower elektryczny" pozwala uzyskać atrakcyjne dofinansowanie na zakup e-roweru.
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii

Jaki rower elektryczny do 5000 zł? Ranking modeli

  • Geometria ramy: zaprojektowana głównie z myślą o mężczyznach, może być mniej wygodna dla kobiet;
  • Podstawowe komponenty: przerzutki Shimano Tourney/Acera i inne elementy nieelektryczne są przeciętnej jakości, co wpływa na trwałość przy intensywnym użytkowaniu;
  • Silnik hubowy: moment 32 Nm jest niewystarczający na pagórkowatym terenie, a silnik w tylnej piaście może się przegrzewać podczas długich podjazdów;
  • Komfort jazdy: na płaskich trasach sprawdza się dobrze, ale w trudniejszym terenie dynamika jest ograniczona w porównaniu do silników centralnych.
  • waga: 25 kg może być odczuwalne przy przenoszeniu lub transporcie, np. po schodach;
  • silnik w tylnym kole: może wpływać na równowagę, szczególnie na nierównych trasach, w porównaniu do silników centralnych - niektórzy użytkownicy wskazują, że szybko się przepalał;
  • przerzutka Shimano Tourney: wystarczająca do rekreacyjnej jazdy, ale mniej precyzyjna i trwała w trudniejszych warunkach.
  • ograniczona dynamika: rower jest zaprojektowany do spokojnej jazdy, a nie wyczynowych tras.
  • waga: 27 kg może utrudniać wnoszenie po schodach lub transport;
  • przerzutki Shimano Acera/Tourney: niezawodne w mieście, ale mniej precyzyjne przy intensywnym użytkowaniu;
  • hamulce V-Brake: skuteczne w suchych warunkach, ale mniej efektywne w deszczu czy błocie w porównaniu do hamulców tarczowych;
  • bateria: standardowa żywotność (ok. 500 cykli ładowania) i czas ładowania 6-8 godzin są typowe, ale wolniejsze niż w modelach premium.
  • podstawowe komponenty: przerzutka Shimano Tourney jest wystarczająca do rekreacji, ale mniej trwała w trudnym terenie;
  • bateria w praktyce: zasięg spada do 50-70 km na pagórkowatych trasach lub przy dużym obciążeniu;
  • ograniczenia terenowe: silnik Shengyi 250 W w tylnej piaście i podstawowy amortyzator nie nadają się do agresywnej jazdy, np. na kamienistych szlakach;
  • brak zaawansowanych funkcji: wyświetlacz LCD pokazuje podstawowe dane, bez opcji takich jak Bluetooth czy analiza jazdy.
  • słaba wydajność na wzniesieniach: silnik przedni 250 W (8 Nm) radzi sobie na płaskim terenie, ale jest niewystarczający na stromych podjazdach;
  • krótki rzeczywisty zasięg: w praktyce zasięg spada do 20-30 km przy intensywnym użytkowaniu lub w chłodniejszych warunkach;
  • brak akcesoriów: brak stopki i błotników w standardzie jest bardzo niepraktyczny w mieście. Oświetlenie jest podstawowe, słabe w ciemniejszych warunkach;
  • komfort dla wyższych osób: rama została zaprojektowana dla niższych użytkowników (do 1,75 m). Wyższe osoby mogą odczuwać bóle pleców.

Dopłata do roweru elektrycznego. Kupować teraz czy czekać?

Jak działa rower elektryczny?

Ile waży rower elektryczny?

  • składane: ok. 15 kg;
  • Miejskie/trekkingowe: 20-27 kg; większy silnik i akumulator (13-16 Ah) zwiększają wagę, ale dają zasięg nawet 80-100 km;
  • Terenowe/cargo: nawet 30 kg; do napędu centralnego i pojemnych baterii dochodzi obciążenie od konstrukcji ramy i osprzętu do przewozu ładunku.

Czy trzeba mieć prawo jazdy na rower elektryczny?

Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?

  • moc silnika do 250 W;
  • wspomaganie do 25 km/h;
  • napęd aktywowany pedałowaniem..04

Czy rower elektryczny jedzie sam?

Czy trzeba zarejestrować rower elektryczny?

Czy rower elektryczny ładuje się podczas jazdy?

Jaka jest prędkość maksymalna roweru elektrycznego?

Jowita Michalska: AI zamiast przyjaciela. Duży światowy biznesINTERIA.PL