Pociągi w Polsce wkrótce pojadą 250 km/h? Przeprowadzono próby z Pendolino
Pendolino nie porusza się po torach z pełną prędkością, którą oferuje. Wykazały to nocne testy, które przeprowadzono na Centralnej Magistrali Kolejowej. Podczas prób wykorzystano skład EZT ED250 będący własnością PKP Intercity. W trakcie testów pociąg Pendolino rozpędzono do prędkości aż 250 km/h i zebrano cenne dane.

Szybkie pociągi w Polsce to przyszłość, która czeka nas za kilka lat. Okazuje się jednak, że część z istniejących składów umożliwia jazdę z szybszą prędkością względem tej, z którą pokonują trasy dziś. Tak jest w przypadku Pendolino należącego do PKP Intercity, który został wykorzystany w trakcie specjalnych testów.
Pociąg Pendolino rozpędzono na CMK do 250 km/h
Testy odbyły się pod koniec marca i zostały przeprowadzone na Centralnej Magistrali Kolejowej. W trakcie prób, które odbywały się nocą (ze względu na mniejsze natężenie ruchu), wykorzystano skład EZT ED250 należący do PKP Intercity.
Próba miała wykazać możliwości pociągu klasy Pendolino jadącego po CMK z prędkością do 250 km/h, a więc takiej, z którą składy na razie nie kursują po Polsce, ale z czasem ma to ulec zmianie. W trakcie testów odcinek o długości 225 km pojazd EZT ED250 pokonał w niespełna godzinę i był to ogromny sukces.
Spółka wynajęła jednostkę ED250-003 wraz z obsługą trakcyjną do jazd testowych po linii kolejowej nr 4 Pomorskiemu Przedsiębiorstwu Mechaniczno-Torowemu
Testy pociągu PKP Intercity przebiegły pomyślnie
Dodatkowe informacje związane z testami Pendolino rozpędzonego do 250 km/h uzyskał serwis rynek-kolejowy.pl.
Testy, które przeprowadzała firma PPM-T przy współpracy z Instytutem Kolejnictwa i przy udziale pracowników Polskich Linii Kolejowych, polegały na sprawdzeniu możliwości jazdy z prędkością 250 km/h na całej Centralnej Magistrali Kolejowej. Podczas przejazdu badano jakość odbioru prądu z sieci trakcyjnej oraz wzajemne oddziaływania na styku pantograf – przewód jezdny
Podczas testów zebrano dane, a sama próba przebiegła bez problemów technicznych. Uzyskane informacje są teraz analizowane przez specjalistów z Instytutu Kolejnictwa. Wyniki powinniśmy poznać w ciągu najbliższych tygodni.
Centralna Magistrala Kolejowa szykowana na szybkie pociągi
Centralna Magistrala Kolejowa jest pierwszą trasą w Polsce, która ma umożliwić pociągom jazdę z prędkością do 250 km/h, co niedawno potwierdził także resort infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe, które są jej zarządcą, obecnie prowadzą prace związane z przygotowaniem oraz certyfikacją.
Warto jednak dodać, że w międzyczasie pojawiły się pewne komplikacje. Związane są one z systemem ETCS2. Obecnie pociągi po CMK mogą jeździć z prędkością do 160 km/h.
źródło: rynek-kolejowy.pl