500 km tuneli. Szwajcarski transport schodzi pod ziemię

Karol Kubak

Oprac.: Karol Kubak

Szwajcarzy zdecydowali się przenieść część transportu towarów pod ziemię. Powstaje sieć tuneli, którymi bezzałogowe pojazdy będą przewoziły niewielkie ładunki, co pozwoli odciążyć ruch drogowy.

Podziemna towarowa kolej elektryczna w Szwajcarii ma połączyć fabryki i magazyny z centrami miast
Podziemna towarowa kolej elektryczna w Szwajcarii ma połączyć fabryki i magazyny z centrami miast materiały prasowe

Co jakiś czas powraca temat Hyperloop, którego celem miałoby być stworzenie szybkiego transportu pasażerskiego i towarowego. Jednak utworzenie tuneli próżniowych i ich utrzymanie wraz z całą technologią jest dość karkołomnym zadaniem. Z tego powodu wiele osób ma wątpliwości, czy kiedykolwiek powstanie linia zdatna do użytku. Szwajcarzy wpadli na nieco mniej zaawansowany technologicznie pomysł, ale za to skuteczny i znacznie bardziej realny. Postanowili przenieść transport małych ładunków pod ziemię.

Cargo Sous Terrain będzie przewoził towary bez kierowców

Cargo Sous Terrain polega na opracowaniu sieci podziemnych tuneli, którymi będą przemieszczały się w pełni autonomiczne pojazdy przewożące niewielkie ładunki. Każdy tunel będzie miał średnicę ok. 6 m i płaskie dno z jezdnią podzieloną na trzy pasy. To właśnie nimi będą poruszały się małe kontenery na kołach z prędkością ok. 30 km/h. Czy to mało? Z perspektywy kierowcy być może, ale gdy zastanowimy się nad średnią prędkością ciężarówki lub samochodu dostawczego, który zajeżdża na parkingi, czy staje na światłach, może okazać się, że to w zupełności wystarcza. Zwłaszcza że autonomiczne pojazdy nie muszą zachowywać wymaganych prawem przerw w pracy, mogą jechać całą dobę. Nie będzie obaw, że zabraknie paliwa. Wszystkie napędzane będą silnikami elektrycznymi zasilanymi indukcyjnie dzięki znajdującym się u góry szynom.

Kontenery, choć mniejszych rozmiarów niż ciężarówki, będą wystarczająco duże, aby pomieścić jedną lub dwie palety. Dostępne będą także wersje chłodzące do przewozu żywności. Każdy z nich będzie ładowany na powierzchni ziemi w obiekcie logistycznym, a następnie opuszczany windą na odcinek wjazdowy. Aby zapobiec korkowaniu się trasy przez pojazdy oczekujące na windę, tylko zewnętrze pasy będą jednokierunkowe. Pozostałe będzie można dowolnie konfigurować, co umożliwi przerzucenie nadmiernego ruchu w razie zapotrzebowania.

CST szacuje, że koszt budowy i uruchomienia pierwszego odcinka między Zurychem a Härkingen/Niederbipp wyniesie ponad trzy miliardy franków szwajcarskich, a przy tym „nie korzysta się z żadnych dotacji przy budowie infrastruktury i eksploatacji tunelu”. Wszystkie koszty poniosą inwestorzy. Rząd Szwajcarii wykluczył współfinansowanie CST ze środków publicznych, niemniej jednak wprowadził nowe przepisy, które umożliwiły realizację inwestycji.

Pierwsza seria podziemnych tuneli o długości 70 km z 10 przystankami ma rozpocząć przewóz towarów w 2031 r. Budowa całej sieci ma zostać zrealizowana do 2045 r.

Wagoniki podziemnej kolei Cargo Sous Terrain w tunelumateriały prasowe

W 2024 r. CST wszedł w kolejny etap

Cargo Sous Terrain (CST), szwajcarski projekt wdrożenia podziemnej sieci kolejowej przeznaczonej do przewozu towarów wkroczył w 2024 r. w nową fazę. Cztery kantony (Berno, Solothurn, Argowia i Zurych), przez które będzie przebiegał pierwszy odcinek, od lutego do połowy marca organizowały konsultacje społeczne. Od tego czasu przeanalizowano cztery opcje pod kątem wykonalności i opłacalności ekonomicznej alternatywnych tras rozszerzenia sieci, a także wykonano podsumowania dotychczas przeprowadzonych prac.

Trwają już wiercenia pierwszego odcinka, co pozwala także na prowadzenie dodatkowych badań geologicznych, ale też pokazania całego procesu ludziom. Cała inwestycja wzbudza bowiem duże zainteresowanie społeczeństwa.

Zimny poranek, uciekający autobus, natłok pracy... Codzienność bywa nieprzyjemna. Warto jednak spróbować wprowadzić do niej trochę koloru. Naszemu bohaterowi udało się to dzięki kolorowemu smartfonowi Motorola Edge 50 neo. Jak? Sprawdź!materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas