Pociąg z Pragi do Gdyni. Czesi będą mieć dostęp do Bałtyku

Praga oraz Gdynia otrzymały codzienne połączenie kolejowe, które będzie realizowane przez České dráhy, czyli czeskie koleje państwowe we współpracy z rodzimym PKP Intercity. Pociągi mają kursować na trasie obejmującej Bydgoszcz oraz Wrocław. Połączenie będzie realizowane cztery razy dziennie i ruszy przed końcem 2024 r.

Czesi z dostępem do Bałtyku? Praga będzie miała połączenie kolejowe z Gdynią.
Czesi z dostępem do Bałtyku? Praga będzie miała połączenie kolejowe z Gdynią.Magdalena PasiewiczEast News

  • Czesi w końcu uzyskają dostęp do Bałtyku. Oczywiście nie bezpośredni, ale stanie się to możliwe za sprawą nowego połączenia kolejowego, które będzie realizowane na trasie Gdynia i stolicy naszych południowych sąsiadów. 
  • Pociągi mają kursować kilka razy dziennie i pierwsze z nich mają wyruszyć w trasę za kilkanaście miesięcy, jeszcze przed końcem 2024 r.

Praga-Gdynia-Praga. Nowe połączenie organizują České Dráhy

Za obsługę nowego połączenia na trasie Gdynia — Praga mają odpowiadać České dráhy, czyli państwowe koleje Czech. Docelowo pociągi mają kursować cztery razy dziennie. Będzie to trasa Praga — Gdynia — Praga, na której znajdą się m.in. Pardubice, Wrocław i Bydgoszcz. Umowa jest długoletnia i ma obowiązywać przez okres 10 lat. Pierwsze pociągi mają ruszyć w trasę w grudniu.

Umowa została zawarta pomiędzy czeskim Ministerstwem Transportu a kolejami. Po stronie polskiej za połączenia ma odpowiadać PKP Intercity, które niedawno zainwestowało w nowy system CRM. Warto dodać, że Czesi zamierzają realizować je w standardzie EuroCity. Dosyć problematyczny wydaje się być jednak odcinek pomiędzy Wrocławiem a granicą obu państw. Wynika to z faktu, że tamtejsze torowiska nie są przystosowane do bardzo dużych prędkości i podróż będzie odbywać się wolniej.

Czeskie koleje państwowe z najlepszą ofertą

Nowe połączenie Ex32 zostało wyłonione w ramach przetargu, gdzie oferta złożona przez České dráhy okazała się być najlepsza. W tym przypadku jeden km oszacowano na 78 koron. Na drugim miejscu uplasowało się RegioJet z kwotą w postaci 114,5 koron. Leo Express nie złożyło najlepszej oferty.

"Obsługa linii Ex32 za cenę, która nie pokrywa związanych z tym kosztów, w tym rozsądnego zysku, nie miałaby komercyjnego sensu" — wyjaśnia Petr Šťáhlavský, rzecznik ČD, które wygrały przetarg na nowe połączenie. Z punktu widzenia naszych południowych sąsiadów jest to bardzo ważna współpraca, gdyż w ten sposób Praga zyska bezpośrednie połączenie z Bałtykiem. Linia Ex32 ma być obsługiwana przez cztery pary pociągów dziennie. Umowa ma obowiązywać od grudnia 2024 r. do grudnia 2034 r.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas