Comet kontra Chrome. Czy AI zrewolucjonizuje przeglądanie internetu?
Nowa przeglądarka Comet autorstwa Perplexity AI to propozycja dla osób poszukujących usprawnionego, zautomatyzowanego przeglądania internetu z pomocą sztucznej inteligencji. Wsparcie znanych inwestorów oraz planowane upowszechnienie usługi wskazują na poważną próbę zrewolucjonizowania rynku przeglądarek.

Perplexity AI poinformowała w środę o wprowadzeniu na rynek swojej nowej przeglądarki internetowej, wspieranej przez sztuczną inteligencję. Comet ma być konkurencją dla Google Chrome, któremu rzuca wyzwanie liderowi na rynku.
Nowa jakość wyszukiwania
Celem Perplexity AI jest zastąpienie tradycyjnej przeglądarki sztuczną inteligencją, która potrafi myśleć, działać i podejmować decyzje za użytkowników. Dane StatCounter wskazują na dużą przewagę Google Chrome wśród przeglądarek, z wynikiem 68 proc. udziału na rynku światowym. Znacznie wyprzedził Safari, Microsoft Edge i Firefoxa. I chociaż posiada ogromną bazę użytkowników, oferuje jedynie podstawowe funkcje sztucznej inteligencji - a Comet ma się wyróżnić dzięki zaawansowanym możliwościom AI i innym ciekawym funkcjom. Takie podejście może się spodobać użytkownikom, którzy poszukują bardziej usprawnionego przeglądania internetu, bezpośrednio zagrażając dominacji Chrome w niektórych segmentach.
Comet ma umożliwić wszystkie najfajniejsze funkcje w jednej aplikacji: zadawanie pytań, wykonywanie zadań i prowadzenie badań. Wbudowany asystent będzie porównywać produkty, podsumowywać treści, rezerwować spotkania i upraszczać skomplikowane procesy.
Nowa przeglądarka Comet jest obecnie dostępna dla abonentów premium, którzy płacą 200 USD miesięcznie za Perplexity Max. Usługa będzie szerzej udostępniana niedługo za pośrednictwem zaproszeń, ponieważ ma długą listę oczekujących - później będzie darmowa, tak jak Perplexity udostępnia swoje możliwości wszystkim użytkownikom.
Znani inwestorzy, tacy jak Jeff Bezos, SoftBank i Nvidia, wspierają wejście na rynek Comet, która wykorzystuje swoją premierę, aby rzucić wyzwanie gigantycznej konkurencji, m.in. Google Chrome i Microsoft Edge. Jednoczenie twórcy poszukują nowych źródeł dochodu w reklamach i handlu elektronicznym.
Comet dba o użytkowników chcących chronić swoją prywatność i przechowuje dane lokalnie oraz unika uczenia modelu na podstawie informacji osobistych. Jednocześnie zapewnia płynne i intuicyjne doświadczenie konwersacyjne.
Nie obyło się bez krytyki ze strony organizacji medialnych, m.in. serwisów Forbes i Wired, a także Dow Jones - spółki macierzystej Wall Street Journal - za wykorzystywanie ich treści bez zgody i wynagrodzenia. Perplexity zareagowało, uruchamiając program partnerski dla wydawców, aby współpracować z serwisami informacyjnymi.
Jak układa się rynek przeglądarek ze sztuczną inteligencją?
W zeszłym roku OpenAI dodało wyszukiwarkę do ChatGPT, udostępniając tę funkcję wszystkim swoim użytkownikom. W maju tego roku Google również wprowadziło udoskonalenie swojej przeglądarki oparte na sztucznej inteligencji, AI Overviews. Polega ona na generowaniu podsumowań przez AI, które mają na celu dostarczenie użytkownikom szybkich i trafnych informacji, posługując się łatwym językiem.