Ogromne tajemnicze obiekty odkryte w kosmosie. Nie wiadomo czym są

Kosmos skrywa niezwykle wiele tajemnic. Możliwe jednak, że jesteśmy świadkami zaobserwowania kolejnej z nich. Ogromne masy materii z głębi kosmosu zostały zauważone przez naukowców i od razu rozbudziły dyskusję o ich prawdziwej naturze.

Astronomowie już przez lata korzystali z właściwości pulsarów, czyli silnie namagnetyzowanych pozostałości gwiazd, które zakończyły już swój żywot. Ich cykliczne emitowane i bardzo stabilne błyski promieniowania elektromagnetycznego używane są do niezwykle dokładnego mierzenia czasu na poziomie atomowym oraz do pomiarów fal grawitacyjnych.

Zakłócenia sygnałów pulsarów spowodowane są przez nieznaną materię

Są jednak takie chwile, kiedy impulsy z pulsarów się opóźniają. Jak donosi IFLScience naukowcy proponują teraz teorię, że te ledwie zauważalne opóźnienia rzędu mikrosekund spowodowane są przez ogromne masy materii przechodzące przez światło pulsarów

Jednak to, czym tak naprawdę są te ogromne skupiska materii, pozostaje kwestią debaty, która ostatnimi czasy mocno się zaogniła.

Profesor z Uniwersytetu Notre Dame w Indianie w USA - John LoSecco przez długi czas badał to zjawisko i teraz na jednym ze spotkań astronomów z USA przedstawił swoje wnioski.

Profesor LoSecco wraz ze współpracownikami zajmuje się katalogowaniem tego rodzaju obiektów z wykorzystaniem siedmiu radioteleskopów rozsianych po całej Ziemi. Obecnie zbiór liczy dwanaście obiektów, które zaobserwowano na tle ośmiu pulsarów.

Odkrycie rzuci nowe światło na temat ciemnej materii?

Możliwe, że najnowsze badania pozwolą nam dowiedzieć się czegoś więcej o ciemnej materii, która ma odpowiadać za nawet 85 proc. masy Wszechświata chociaż wciąż jej istnienie nie zostało bezpośrednio zaobserwowane. Jak mówi profesor LoSecco jedno z tych niewidzialnych skupisk miało masę równą 20 proc. masy Słońca, czyli znacznie większą niż typowe brązowe karły. Zdaniem profesora jest to kandydat na bycie ciemną materią.

Zanim jednak będziemy w stanie potwierdzić naturę tych tajemniczych niewidzialnych mas, sprawa będzie wymagać intensywnych i długotrwałych badań. Mogą one jednak przynieść absolutnie rewolucyjne wnioski, gdyż jak wspomina profesor LoSecco "prawdziwa natura ciemnej materii pozostaje zagadką".

Dotychczasowe badania wciąż są jednak bardzo pomocne. Dzięki nim lepiej zrozumieliśmy rozmieszczenie ciemnej materii w Drodze Mlecznej i wzrosła dokładności pomiaru sygnałów pochodzących z pulsarów.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Wszechświat | pulsar | ciemna materia | Biały karzeł | brązowy karzeł