Tragedia najpotężniejszego rosyjskiego supermyśliwca Su-57

Okazuje się, że sankcje nałożone na Rosję przez USA i kraje NATO zaczynają mocno dawać się we znaki produkcji najpotężniejszego rosyjskiego myśliwca Su-57 Felon. Ta maszyna od wielu lat boryka się z ogromnymi problemami, ale obecna sytuacja może być ostatnim gwoździem do trumny jej istnienia.

Okazuje się, że sankcje nałożone na Rosję przez USA i kraje NATO zaczynają mocno dawać się we znaki produkcji najpotężniejszego rosyjskiego myśliwca Su-57 Felon. Ta maszyna od wielu lat boryka się z ogromnymi problemami, ale obecna sytuacja może być ostatnim gwoździem do trumny jej istnienia.
Tragedia najpotężniejszego rosyjskiego supermyśliwca Su-57 /123RF/PICSEL

Analitycy z grupy Frontelligence Insight informują, że dalsza produkcja najbardziej zaawansowanego rosyjskiego myśliwca Su-57 stoi pod znakiem zapytania. Jest to związane z problemami producenta maszyny wynikające z sankcji nałożonych na Rosję i rodzime firmy przez Stany Zjednoczone i kraje NATO. Analitycy powołują się w swoim raporcie na tajne dane, które ujrzały światło dzienne. Należały one do producenta elektroniki wojskowej Mikroprbor zaopatrującego m.in. zakłady należące do koncernu Ałmaz-Antiej.

Reklama

Nie jest tutaj tajemnicą, że praktycznie każda nowa broń Rosji budowała była na komponentach pozyskanych z krajów NATO. Analitycy tłumaczą tutaj, że chociaż broń świetnie radzi sobie na wojnie w Ukrainie, to jednak jej piętą achillesową są właśnie elementy wyprodukowane poza Rosją i w przypadku wojny np. z NATO, Rosja zostałaby bez możliwości jej produkcji.

Rosjanie mają ogromne problemy z myśliwcem Su-57

Najwidoczniej władze na Kremlu zignorowały to zagrożenie. Prawdopodobnie uważano, że Ukrainę uda się zająć w kilka miesięcy bez żadnej reakcji krajów UE, a w międzyczasie naprodukować ogromne ilości broni, która byłaby używana później do nowych konfliktów. Jednak rzeczywistość okazała się zupełnie inna i teraz Rosja stanęła nad krawędzią rozwoju swojego lotnictwa bojowego.

Analitycy Frontelligence Insight podali, że największe problemy producent myśliwca Su-57 ma modułami MPPU-50, tłumikami WA36, zasilaczami EA-PS 3150 i PLR7 60-12 oraz tokarką KLE 360 firmy Siemens. Te komponenty mają strategiczne znaczenie do produkcji tych maszyn. Eksperci podkreślają, że ta cenna wiedza, która wpadła w ręce USA i NATO, pozwala kontrolować sprzedaż i transport tych urządzeń, co może zaowocować całkowitym wstrzymaniem budowy nowych samolotów.

Rosyjskie Su-57 to ogromne zagrożenie dla Ukrainy

Myśliwce Su-57 Felon stanowią ogromny problem dla dostarczonych na Ukrainę F-16 i systemów obrony. Dlatego Ukraińcy niedawno postanowili uderzyć swoimi dronami kamikadze dalekiego zasięgu na lotnisko Achtubinsk, które leży 600 kilometrów od granicy z Ukrainą. Stacjonowały tam dwa najnowsze i najbardziej zaawansowane myśliwce wielozadaniowe Su-57. Po ataku, co najmniej jedna maszyna została poważnie uszkodzona.

Sam Kreml reklamuje Su-57 jako "najlepszy samolot bojowy w historii rosyjskiej armii". Okazuje się, że liczby mogą wprawić w osłupienie nawet entuzjastów polityki Władimira Putina i samej rosyjskiej armii. Otóż analitycy z Defense Express przyznali, że najprawdopodobniej jest to tylko 11 maszyn, z czego siły powietrzne mogą wykorzystywać zaledwie trzy maszyny. Dla porównania, USA mają do dyspozycji aż 540 sztuk myśliwców wielozadaniowych piątej generacji F-35 i ok. 200 sztuk przewagi powietrznej F-22.

Obecnie Rosjanie mają do swojej dyspozycji ok. 10 tych maszyn. Większość to prototypy testowe, ale kilka ma nawet brać czynny udział w atakowaniu ukraińskich celów. Su-57 Felon są dla Kremla bardzo ważne, ponieważ mogą stawić czoło dostarczonym na Ukrainę myśliwcom F-16. Są one też nośnikami potężnych pocisków Kh-69. Obecnie są one bardzo trudne do zestrzelenia przez dostępne na Ukrainie systemy obrony powietrznej.

Czym jest i co potrafi rosyjski myśliwiec Su-57

Su-57 zbudowano w rozwiniętej konstrukcji stealth z szerokim wykorzystaniem materiałów kompozytowych, takich jak polimer, włókno szklane i aluminiowe wypełniacze. Zapewnia to niższy poziom promieniowania radarowego i sygnatury podczerwonej, w porównaniu do starszych rosyjskich myśliwców. Niemniej w zestawieniu z amerykańskim myśliwcem wielozadaniowym F-35, Su-57 odstaje pod względem właściwości stealth.

Ciekawostką jest fakt, że pomimo dość dużej enigmatyczności za myśliwcem ciągnie się swoista porażka. Pierwszy seryjny Su-57, który skonstruowano w 2019 roku, został rozbity, zanim w ogóle trafił do służby. W 2018 Indie, które współpracowały przy opracowywaniu konstrukcji Su-57, zrezygnowały z projektu, uznając, że nie spełni on na czas wymagań dotyczących radaru i technologii stealth.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: F-16 | F-22 | F-35 | NATO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy