Wielka Brytania testuje nowy superczołg przy polskiej granicy

Konsorcjum Rheinmetall BAE Systems Land dosłownie rok temu zaprezentowało w pełnej krasie docelowy prototyp potężnego czołgu Challenger 3 i okazuje się, że obecnie trwają jego testy tuż przy polskiej granicy.

Wielka Brytania testuje czołg Challenger 3 tuż przy polskiej granicy
Wielka Brytania testuje czołg Challenger 3 tuż przy polskiej granicyRheinmetall BAE Systems Landmateriały prasowe

Pierwszy właściwy prototyp czołgu Challenger 3 zaprezentowano w trakcie konferencji International Armoured Vehicles (IAV), odbywającej się pod koniec stycznia ubiegłego roku w Londynie. Okazuje się, że jednocześnie rozpoczęły się jego pierwsze testy terenowe w Niemczech, tuż obok polskiej granicy.

Jak informują przedstawiciele konsorcjum: czołg "przejdzie testy operacyjne, mające potwierdzić jego możliwości oraz wykazać usprawnienia, jakie można wdrożyć przed budową kolejnych 140 czołgów dla brytyjskiej armii".

Wielka Brytania chwali się nowym czołgiem Challenger 3

Analitycy ze świata najnowszych technologii militarnych nie kryją zachwytu nową pancerną pięścią Wielkiej Brytanii, który powstał na ciężkie czasy konfliktu NATO z Rosją. Jeśli wszystkie zaplanowane testy przebiegną pomyślnie, to pierwsze egzemplarze najpotężniejszego czołgu świata wejdą do służby już w 2027 roku.

Jak tłumaczą przedstawiciele Rheinmetall BAE Systems Land, czołg posiada nową wieżę, a także mocno zmodernizowany kadłub. Na maszynie zainstalowano elementy nowego modułowego, wymiennego pancerza kompozytowego, który nosi kryptonim Farnham. System modułowego pancerza chroni przednią część kadłuba, wieżę i armatę.

Challenger 3 to pancerna potęga na miarę XXI wieku

Nie zabrakło też najnowszego i najbardziej skutecznego systemu aktywnej obrony Trophy VPS (Vehicle Protection System). Konsorcjum RBSL zapowiedziało, że system osłony czołgu będzie uzupełniony dodatkowym, modułowym pancerzem Epsom. Ma on chronić amunicję w magazynie z klapami wydmuchowymi.

Najważniejszym elementem modernizacji jest zmiana konstrukcji wieży, która ma być wyposażona w cyfrowe technologie, wielokanałowe przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion dla dowódcy i działonowego. Do dyspozycji ma być armata gładkolufowa kalibru 120 mm Rh120/L55A1CR3 znana między innymi z czołgu Leopard 2A7V.

Challenger 3 z systemami ochrony z najwyższej półki

Na pokładzie czołgu Challenger 3 znajdzie się również karabin maszynowy L94A1 kalibru 7,62 mm. Będzie można też dodatkowo zainstalować karabin maszynowy L37A2 kalibru 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy L1A2/L111A1 kalibru 12,7 mm. Na wieży pojawiły się też dwie wyrzutnie granatów dymnych kalibru 66 mm. Pancerze Farnham i Epsom zostały opracowane przez brytyjski ośrodek badawczo rozwojowy DSTL (Defence Science and Technology Laboratory).

Konsorcjum RBSL podało, że czołg Challenger 3 zyskał też nowe zawieszenie Hydrogas 3. generacji i nową jednostkę napędową w postaci wysokoprężnego silniku w układzie V12 Perkins Condor CV12-9A oraz przekładnia David Brown Santasalo TN54E z sześcioma biegami do przodu oraz dwoma biegami do tyłu. Moc została zwiększona o 300 KM do 1500 KM.

Masa pojazdu w podstawowej konfiguracji, czyli bez założonego dodatkowego pancerza Epsom, będzie wynosić ok. 66 ton. Jest to podobna masa, co w przypadku amerykańskiego Abramsa M1A2SEPv3 i niemieckiego Leoparda 2A7V. RBSL podaje, że z dostępnych 227 czołgów Challenger 2 ok. 148 ma być modernizowanych do standardu Challenger 3.

Słynne muzeum jest w złym stanie. Luwr wymaga remontuAFP