Z Gdyni na koniec świata. Polscy studenci i polarnicy wyruszyli na Spitsbergen
Statek "Horyzont II" znów obrał kurs na Arktykę. Na pokładzie są studenci Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i polarnicy z IGF PAN. Czeka ich rejs na Spitsbergen z ładunkiem dla stacji badawczej w Hornsundzie i edukacją w ekstremalnych warunkach. To nauka, praktyka i polska obecność na dalekiej północy.

We wtorek 3 czerwca 2025 roku punktualnie o godzinie 16:00 z Nabrzeża Kutrowego w Gdyni wypłynął "Horyzont II" - statek szkoleniowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Jego celem jest Spitsbergen, największa wyspa archipelagu Svalbard na Oceanie Arktycznym. Rejs ten to nie tylko praktyka dla studentów, ale i część większego projektu naukowego, prowadzonego we współpracy z Instytutem Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.
Arktyczny rejs z misją naukową i edukacyjną
Na pokładzie znajduje się 15 członków załogi stałej, 19 studentów Wydziału Elektrycznego UMG z opiekunem, student Wydziału Nawigacyjnego oraz 12 polarników. Wyprawę żegnali rektor UMG prof. Adam Weintrit i kpt. Dariusz Jellonnek, a na nabrzeżu obecni byli także bliscy uczestników rejsu. Kapitanem jednostki jest kpt. ż.w. Ryszard Durlik.
"Horyzont II" zabrał ze sobą ładunek dostarczony przez Instytut Geofizyki PAN, w tym żywność, paliwo, sprzęt badawczy oraz materiały niezbędne do funkcjonowania stacji naukowych. Planowana trasa prowadzi przez Hornsund do Longyearbyen, skąd po wymianie ekip naukowych jednostka wróci do Hornsund, a następnie do Polski.
Dla studentów to niepowtarzalna okazja, by doświadczyć codzienności przyszłego zawodu w wymagających warunkach. Dla naukowców szansa na kontynuację wieloletnich badań w jednym z najtrudniej dostępnych rejonów świata.
Horyzont II. Jeden z najbardziej wszechstronnych statków badawczych w Polsce
Choć dziś "Horyzont II" uchodzi za jeden z najbardziej wszechstronnych statków badawczych w Polsce, jego historia sięga lat 90. XX wieku. Początkowo planowano budowę nowej jednostki od podstaw, lecz brak funduszy skierował uwagę władz uczelni na gotowy kadłub "Polarexa" - żaglowca zaprojektowanego przez Dariusza Boguckiego z myślą o wyprawach polarnych.
Kadłub odnaleziono w stoczni "Wisła", a po jego adaptacji i przedłużeniu, dzięki współpracy z Gdańską Stocznią Remontową, w 1999 roku "Horyzont II" został zwodowany. Oficjalne podniesienie bandery nastąpiło rok później. Statek błyskawicznie rozpoczął intensywną służbę. Już w pierwszym roku odwiedził Spitsbergen i Antarktydę, pokonując niemal 19 tysięcy mil morskich.
Morska edukacja i badania w jednym
Dziś "Horyzont II" funkcjonuje według ustalonego rytmu. Przez większą część roku realizuje praktyki dla studentów Akademii Morskiej w Gdyni i uczniów szkół średnich, a latem dwukrotnie wypływa na północ. Współpraca z Instytutem Geofizyki PAN sprawia, że rejsy te łączą dydaktykę z realną działalnością naukową. Każdorazowo uczestniczy w nich około 20 studentów Wydziału Elektrycznego UMG.
Tegoroczna wyprawa pokazuje, że stara koncepcja "Polarexa", statku, który miałby łączyć edukację morską z obsługą stacji badawczych w Arktyce, wreszcie się urzeczywistniła. Po 25 latach od pierwszego rejsu na Spitsbergen, "Horyzont II" nadal jest sprawnym narzędziem nauki, edukacji i służby dla polskiej obecności na dalekiej północy.
Źródło: Uniwersytet Morski w Gdyni