Jak sobie poradzić w samolocie? Steward zdradza triki na długi lot

Kris Major to brytyjski steward z 25-letnim doświadczeniem. Pracował na krótkich trasach, ale spędzał też 14-godzinne odcinki w powietrzu. Wytrzymał podróże z ogromną liczbą przesiadek i stał się ekspertem w zakresie tankowania energii poprzez drzemki na wysokości 30 000 stóp. Lato to czas, kiedy przygotowujemy się do wielogodzinnych lotów na wakacje, dlatego Major podzielił się z CNN Travel swoimi wskazówkami i sztuczkami, które pozwolą ci się przygotować do długiego lotu samolotem.

Do samolotu możemy zabrać swoje przekąski.
Do samolotu możemy zabrać swoje przekąski.123RF/PICSEL

Czy powinniśmy jeść przed nocnym lotem lub w jego trakcie?

Podczas długiej nocnej podróży samolotem, większość podróżujących chce wykorzystać każdą minutę lotu na sen i odpoczynek. Major radzi, aby spożyć posiłek jeszcze przed wejściem na pokład. Jest to niezwykle ważne w przypadku najdłuższych międzykontynentalnych tras, jak np. z Nowego Jorku do Londynu, gdzie możemy liczyć jedynie na 5-6 godzin snu.

Major, będący także przedstawicielem europejskich załóg lotniczych w roli przewodniczącego Wspólnego Komitetu Załogi Lotniczej przy Europejskiej Federacji Pracowników Transportu, zwraca uwagę, że doświadczone osoby, które bardzo często podróżują samolotami, zasypiają niemal natychmiast po wejściu na pokład. Przyznaje również, że czasami spożycie posiłku przed lotem może być utrudnione przez długie kolejki do kontroli bezpieczeństwa i przepełnione hale odlotów. Nawet z najlepszymi zamiarami, możemy zostać zmuszeni do pośpiesznego zjedzenia niezbyt apetycznej przekąski w drodze do bramki.

Jeśli podróżujemy w klasie biznesowej lub pierwszej, pokusa skorzystania z pokładowej oferty gastronomicznej może być duża - w końcu trudno jest odmówić darmowego szampana. Ale w praktyce, obsługa pokładowa z jedzeniem i napojami może zabrać nawet dwie godziny, co oznacza stracony czas na relaks. Posiadając bilet w klasie biznesowej, mamy dostęp do salonu lotniskowego, więc warto wykorzystać te udogodnienia, aby wejść na pokład najedzonym i przygotowanym do snu.

Kiedy jeść w samolocie?

Podczas długich lotów obsługa samolotu najczęściej oferuje więcej niż jeden posiłek. Czas ich wydawania jest narzucony, pomimo tego, że przekraczamy wiele stref czasowych. Ale czy oznacza to, że powinniśmy jeść za każdym razem, kiedy jest to możliwe, czy raczej powinniśmy odmówić, gdy nie jesteśmy głodni lub próbujemy spać?

Major mówi, że pasażerowie powinni robić to, co jest odpowiednie dla ich harmonogramu podróży. Jeśli jesteśmy wyczerpani, lepiej jest spać niż zmuszać się do jedzenia kolacji o równoważniku godziny 3 nad ranem. Większość linii lotniczych nie planuje szczególnie swojej usługi żywieniowej wokół pasażera i aklimatyzacji oraz przekraczania stref czasowych.

Na pokład samolotu możemy również zabrać własne jedzenie i przekąski. Major podkreśla, że podczas większości lotów ludzie zapominają, że po wejściu na pokład nie będą jeść przez co najmniej pierwszą godzinę, a często nawet półtorej godziny po starcie. Dla osób z problemami zdrowotnymi, takimi jak cukrzyca, zabranie własnego pożywienia jest szczególnie ważne. Istotne jest także jest pakowanie przekąsek, zwłaszcza jeśli podróżujesz z dziećmi.

Czy powinniśmy zabierać swoją poduszkę do samolotu?

Większość linii lotniczych zazwyczaj zapewnia poduszki dla podróżnych na długich trasach, bez względu na klasę. Major sugeruje, jednak, że lepszym rozwiązaniem będzie zabranie własnej opaski na oczy oraz podróżnej poduszki i/lub koca w zależności od twoich preferencji. Opaski mogą być niezwykle pomocne zwłaszcza wtedy, gdy próbujemy spać, a w kabinie są włączone światła.

Ponadto, choć jest to rzadkie, zawsze istnieje szansa, że poduszki będą niedostępne - co może być dużym problemem podczas 14-godzinnego lotu. Major zaznacza, że takie sytuacje się zdarzają, dlatego zawsze powinniśmy dbać o własny potrzeby.

Co zrobić, jeśli nie możemy zasnąć w samolocie?

Wiele osób ma problemy ze snem w samolocie, czy to z powodu nieznanych hałasów, tańszych miejsc, ograniczonej przestrzeni na nogi czy pozycji pionowej. Walka o sen podczas długiego lotu, może być bardzo nieprzyjemnym doświadczeniem, kiedy masz świadomość, że po wylądowaniu twój organizm każe ci słono zapłacić za brak snu. Czy powinieneś wytrwać i próbować dalej, czy też poddać się i obejrzeć film?

Według Majora nie ma sensu próbować zmuszać się do snu, zwłaszcza jeśli według twojego zegara biologicznego jest środek dnia i po prostu nie jesteś zmęczony. Podkreśla jednak, że ważne jest, aby pamiętać o tym, co zamierzasz robić na końcu podróży. Jeśli później będziesz prowadzić samochód lub zmierzasz prosto na pilne spotkanie, powinieneś spróbować odpocząć, ile tylko możesz.

Według Majora najlepszym sposobem na odświeżenie się po długim śnie w samolocie jest mycie zębów. Obsługa samolotu zazwyczaj ma na to około 10 minut. To wystarczająca ilość czasu, aby się ubrać, umyć, uczesać włosy i odświeżyć makijaż.

Co powinniśmy, a czego nie powinniśmy robić podczas długiego lotu?

Przebywanie w pozycji siedzącej przez długi okres jest dosyć niekomfortowe, a możliwość rozprostowania nóg jest ograniczona, szczególnie wtedy, gdy zapalona jest lampka pasów bezpieczeństwa lub nie chcemy przeszkadzać współpasażerom. Major wyjaśnia, że nawet minimalne ruchy, takie jak poruszanie palcami u stóp, mogą przynieść ulgę. "Nie wahaj się wykonywać drobnych ruchów nie wstając ze swojego miejsca, aktywuj nogi, wykonuj naturalne ruchy - to wszystko może pobudzić krążenie".

Zdejmowanie butów podczas lotu budzi emocje z powodu potencjalnego nieprzyjemnego zapachu. Jednak Major zachęca do zdejmowania obuwia na długich trasach. "Załoga lotnicza nie ma nic przeciwko temu, sami to robimy. Większość pasażerów również to praktykuje. Jest to odpowiednie zachowanie podczas długich lotów," mówi. "Oczekuje się, że pasażerowie będą troszczyli się o higienę, biorąc kąpiel i zakładając czyste skarpetki przed wejściem na pokład. Nieprzyjemny zapach stóp jest jedynym problemem."

Jeśli istnieje ryzyko nieprzyjemnego zapachu, Major sugeruje, aby "udać się do toalety i zająć się tym." Jednak załoga jest bardziej zaniepokojona pasażerami, którzy wystawiają stopy na korytarz. To może stanowić poważny problem nocą, ponieważ ciemne skarpetki nie będą widoczne i któryś z członków załogi może się po prostu potknąć.

Jakie miejsce wybrać w samolocie?

W kwestii wyboru najlepszego miejsca na długim locie, Major radzi, aby osoby obawiające się turbulencji wybrały miejsca bliżej przodu samolotu. "Z przodu możesz nic nie odczuwać, natomiast tylna część kadłuba znajduje się poza środkiem ciężkości," mówi. Wysokie osoby powinny rozważyć miejsce przy wyjściu awaryjnym, aby zyskać dodatkową przestrzeń na nogi, choć trzeba pamiętać o braku możliwości umieszczenia przedmiotów pod siedzeniem.

Major osobiście preferuje miejsce przy oknie podczas długich lotów. "To kwestia preferencji, ale pozwala mi to oprzeć się i zasnąć. Miejsca przy przejściu lub środkowe są mniej wygodne," mówi. Podkreśla, że warto dopłacić za miejsce przy przejściu lub oknie, zwłaszcza jeśli planujemy spać w trakcie lotu.

Na pytanie o słuchawki z redukcją szumów i zabranie iPada na pokład, Major odpowiada, że sposób konsumpcji mediów zmienił się, a wielu pasażerów preferuje własne urządzenia do oglądania seriali. "Większość z nas zaopatruje się we własną rozrywkę na loty," mówi. Dodaje, że własne urządzenia mogą być pomocne w przypadku awarii systemu rozrywki na pokładzie. Załoga lotnicza zazwyczaj nie ocenia wyborów filmowych pasażerów, ale czasami może to być okazja do rozmowy. "Jeśli film jest dobry, może to być sposób na nawiązanie kontaktu," mówi Major.

Jak uspokoić dziecko w trakcie lotu samolotem?

Podróżowanie z dziećmi samolotem może być wyzwaniem, ale istnieją sposoby, aby to doświadczenie było spokojniejsze dla rodziców i ich pociech. Major, który jest zarówno ojcem, jak i stewardem, radzi, aby zachować spokój i przekazać go swoim dzieciom. "Twoje emocje są odbierane przez dziecko. Jeśli jesteś zrelaksowany, twoje dziecko też będzie miało szansę czuć się spokojniej," mówi. Załoga pokładowa jest przeszkolona, aby pomagać w uspokajaniu zarówno dzieci, jak i ich rodziców.

W sytuacji, gdy dziecko płacze, co jest naturalną reakcją na zmianę ciśnienia w uszach, Major podkreśla, że ważne jest, aby rodzice nie wpadali w panikę. "Płacz jest naturalnym sposobem na wyrównanie ciśnienia w uszach dziecka. Nie ma się czym martwić, wszyscy przez to przechodziliśmy," uspokaja Major.

Dodatkowo zabranie na pokład ulubionych przedmiotów dziecka, takich jak zabawki czy kocyki, może pomóc maluchowi poczuć się bezpieczniej w nowym i nieznanym otoczeniu, jakim jest samolot. To sprawia, że podróż staje się mniej stresująca i bardziej komfortowa dla wszystkich.

Jak poradzić sobie ze strachem przed lataniem?

Radzenie sobie z lękiem przed lataniem może być trudne, ale istnieją sposoby na złagodzenie tego strachu. Major, bazując na swoim doświadczeniu, zauważa, że lęk ten często wynika z obaw o brak kontroli lub niezrozumienie otoczenia, a także strachu przed możliwą katastrofą. Dla niektórych pomocne może być zrozumienie podstaw działania samolotu i zapewnienie, że dźwięki silnika czy turbulencje są normalnymi aspektami lotu, a bezpieczeństwo jest zapewnione przez liczne procedury awaryjne.

Dla innych skuteczniejsze może okazać się odwrócenie uwagi od lęku. Major wspomina o spędzeniu czasu na rozmowie z pasażerem, aby pomóc mu zapomnieć o obawach. Długie loty mogą wywoływać dodatkowy stres, nawet u osób, które zazwyczaj nie boją się latania, ze względu na takie czynniki jak płaczące dzieci czy opóźnienia, które mogą wydawać się bardziej przytłaczające podczas długiej podróży.

Major podkreśla, że ważne jest zachowanie spokoju i pamiętanie, że opóźnienia są często wliczone w całkowity czas lotu i czasami można nadrobić stracony czas podczas dłuższych lotów. Możliwość odrobienia nawet pół godziny może być pocieszająca dla zaniepokojonych pasażerów.

Czy latanie tylko z bagażem podręcznym to dobry pomysł?

Podróżowanie z jedynie bagażem podręcznym, nawet na dłuższe dystanse, jest preferowaną metodą Majora, szczególnie gdy podróżuje sam. Dzięki temu może szybko i sprawnie przemieszczać się po lotnisku, nie martwiąc się o zagubienie walizek. "Mam torbę, która wystarcza mi na tydzień - wszystko jest w niej perfekcyjnie zaplanowane," wyjaśnia. "Dzięki temu mogę przemieszczać się przez lotnisko z łatwością i szybkością."

W przypadku dłuższych przesiadek, Major sugeruje wykorzystanie czasu na odpoczynek w hotelu lub aktywne spędzenie czasu, takie jak rozciąganie czy spacery. Jeśli czas na to pozwala, warto również wyjść z lotniska, aby zaczerpnąć świeżego powietrza.

Co do przyszłości lotnictwa, Major uważa, że bardzo długie loty są naturalną ewolucją branży. "Mamy już samoloty zdolne do takich lotów, teraz musimy znaleźć najlepsze sposoby ich wykorzystania," mówi. Przyznaje, że praca stewardów na tak długich trasach będzie wymagała nowych rozwiązań, ponieważ mogą one obejmować okresy pracy przekraczające 24 godziny i wpływać na ich odpoczynek i rytm dobowy. "To dopiero początek i wiele kwestii wymaga jeszcze dopracowania, ale jestem przekonany, że uda się to osiągnąć. Trwają intensywne prace nad tym," dodaje z optymizmem.

Przeczytaj również:

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Zobacz obłoki srebrzyste!INTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas