Największy samolot na świecie zostanie odbudowany? Są postępy

An-225 Mrija to największy samolot transportowy na świecie, którego jedyny egzemplarz został zniszczony na Ukrainie przez Rosjan. Firma Antonow jest jednak na dobrej drodze do jego odbudowania. Obecne postępy prac są zrealizowane w 70 proc. Jest bardzo możliwe, że duma ukraińskiego lotnictwa ponownie wzbije się w powietrze.

Powstanie drugi Antonov An-225
Powstanie drugi Antonov An-225kiartz123RF/PICSEL

Największy samolot transportowy na świecie, czyli An-225 Mrija, który w trakcie pandemii wylądował z zaopatrzeniem w Polsce, został zniszczony w lutym 2022 r. w trakcie ataku Rosjan na Ukrainie. Była to duma tamtejszego lotnictwa, która ma na własnym koncie wiele rekordów. Czy maszyna zostanie odbudowana? Jest to bardzo możliwe.

Największy samolot świata An-225 Mrija jako drugi egzemplarz

Kilkadziesiąt lat temu, gdy zbudowano An-225 Mrija, powstał jedynie jeden egzemplarz tej maszyny i drugiej nigdy nie sfinalizowano. Duma ukraińskiego lotnictwa przepadła więc w wyniku inwazji Rosjan na lotnisku w Hostomlu koło Kijowa i choć dosyć szybko zaczęto rozważać odbudowę, tak do tej pory prac nie doprowadzono do końca.

Antonov AN-225 Mriyamateriały prasowe

Rąbka tajemnicy na ten temat uchylił jednak Dmytro Antonow, kapitan samolotu, który na antenie "Kyiv TV" ujawnił, że drugi egzemplarzy An-225 jest już gotowy w 70 proc. To jednak wcale nie oznacza, że potężna maszyna wkrótce znowu wzbije się w powietrze. Tym bardziej że nie brakuje głosów krytyki. Dotyczą one m.in. ogromnych kosztów związanych z odbudową, które szacuje się nawet na 500 mln euro. Dla Ukrainy jest to obecnie zbyt duże obciążenie.

Warto dodać, że w trakcie odbudowy wykorzystano zachowane komponenty, które pochodzą z lat 90. Mimo to firma Antonow nie wydała oficjalnego komunikatu prasowego w tej sprawie. Pozostaje więc sporo domysłów.

Antonow An-225 Mrija to duma ukraińskiego lotnictwa

Największy samolot transportowy został zbudowany kilkadziesiąt lat temu, jeszcze za czasów Związku Radzieckiego. Maszyna opuściła hangar 30 listopada 1988 r. na lotnisku Hostomel. Pierwszy lot odbył się trzy tygodnie później – 21 grudnia i trwał godzinę oraz 14 minut.

Samolot był potężny i miał ponad 84 metry długości. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 88 metrów, a wysokość maszyny to 18 metrów. Napęd bazował na sześciu wielkich silnikach odrzutowych Łotariew D-18T, które pozwalały na osiągnięcie prędkości 850 km/h. An-225 ważył aż ponad 200 ton. Napis "Mrija" oznaczał po ukraińsku marzenie. Warto dodać, że projekt opierał się na zmodyfikowanym An-124 Rusłan.

Od akrylu po sztuczną inteligencję – jak technologia kształtuje sztukęmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas