Pociąg na Księżycu. Plan budowy księżycowej kolei nabiera kształtów
Koncepcja księżycowej kolei, mająca na celu zbudowanie w przyszłości pociągów na Księżycu, zyskała poparcie rządu Stanów Zjednoczonych. Wybrano firmę odpowiedzialną za przygotowanie planów tego typu zabudowy na Srebrnym Globie, zajmuje się tym Northrop Grumman, prace są w toku. O co w tym chodzi?
Wiele agencji zajmujących się przemysłem kosmicznym snuje plany nie tylko ponownego wysłania człowieka na Księżyc, ale ma i szerzej zakrojone zamiary w postaci budowy baz, elektrowni i sieci zasilania, a także... pociągów.
Ta ostatnia koncepcja niedawno zyskała oficjalne poparcie rządu Stanów Zjednoczonych, ujawniono też informacje o tym, jak miałaby taka kolej wyglądać. Proces przygotowywania planu sieci księżycowych kolei jest bowiem w toku i prace są zaawansowane.
Następny przystanek - Księżyc
Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony (DARPA), amerykańska agencja rządowa zajmująca się rozwojem technologii wojskowej działająca w strukturach Departamentu Obrony USA, wspiera też prace nad rozwojem infrastruktury księżycowej. W ramach 10-letnich badań nad architekturą księżycową DARPA weszła we współpracę z firmą Northrop Grumman, znanym producentem m.in. technologii obronnych, który jest związany w tym obszarze także z Polską, aby przygotował koncepcję księżycowej kolei.
- Jest rok 2035, a na Księżycu istnieje kwitnąca gospodarka księżycowa. Jak do tego doszliśmy? DARPA wspiera przyszły model, w którym NASA, rządy międzynarodowe i przemysł komercyjny będą mogły szybko zwiększyć skalę eksploracji Księżyca i handlu na nim, dzięki rozmieszczeniu skutecznie połączonych, zintegrowanych ram infrastruktury księżycowej - opisuje swój projekt Lunar Architecture (LunA-10) DARPA.
Komercjalizacja przestrzeni kosmicznej w toku
W założeniu tego typu kolej na Księżycu miałaby nie tyle wspierać eksplorację czy eksperymenty naukowe, co pozwolić na rozrost ekonomiczny na obszarach poza Ziemią. DARPA wprost informuje, że przewidywana architektura ma wspomagać projekty o wartości komercyjnej. "Wysiłki DARPA LunA-10 TA-1 skupiają się na tworzeniu ożywienia gospodarczego poza Ziemią poprzez komercyjne usługi generujące przychody, świadczone szerokiej gamie użytkowników zamierzających działać na Księżycu i wokół niego", piszą.
Northrop zdobył kontrakt na rozwijanie jednego z tych elementów - czyli właśnie kosmicznego pociągu. Firma nie pracuje aktualnie nad budową sieci na Księżycu, a nad tym, jak można by to było zorganizować w przyszłości, a więc nad prototypem w pełni funkcjonalnego systemu kolei księżycowych, a także nad sposobami jego budowy w warunkach księżycowych, obsługą i naprawami - a za tym idzie dodatkowo opracowanie specjalnych robotów.
Jak ma wyglądać kolej księżycowa?
Jak ma więc wyglądać taka kolej? Według zainteresowanych stron byłby to system podobny do tego, który mamy na Ziemi, a więc miałby łączyć poszczególne bazy i transportować nie tylko ludzi, ale i towary.
- Przewidywana księżycowa sieć kolejowa mogłaby transportować ludzi, zaopatrzenie i zasoby na potrzeby przedsięwzięć komercyjnych przez powierzchnię Księżyca, przyczyniając się do rozwoju gospodarki kosmicznej dla Stanów Zjednoczonych i partnerów międzynarodowych - wyjaśnia Northrop Grumman.
Firma bada teraz poszczególne wątki związane z możliwościami budowy takiej kolei na naszym satelicie w niedalekiej przyszłości. Konieczne jest szczegółowe określenie wyglądu projektu i sposobu jego realizacji w miejscu docelowym, zanim w ogóle dojdzie do ewentualnej budowy pierwszych odcinków. Kluczowe tematy to:
- Ustalenie odpowiednich interfejsów oraz zasobów wymaganych do zbudowania księżycowej sieci kolejowej.
- Ustalenie krytycznej listy przewidywalnych kosztów, zagrożeń technologicznych i logistycznych.
- Określenie prototypów, demonstracji i analiz w pełni działającego projektu koncepcyjnego i architektury księżycowego systemu kolejowego.
- Zbadanie koncepcji budowy i obsługi systemu z wykorzystaniem robotyki, w tym przygotowania podłoża i fundamentów, rozmieszczenia i wyrównania torów, łączenia i wykańczania, inspekcji, konserwacji i napraw.
Celem całego przedsięwzięcia LunA-10 jest przede wszystkim ustanowienie ram analitycznych dla zintegrowanej infrastruktury księżycowej, które minimalizują ślad księżycowy i zapewniają usługi komercyjne przyszłym użytkownikom Księżyca. Cały projekt ma kosztować miliardy dolarów, jednak można powiedzieć, że cena nie gra w tym przypadku roli, gdyż Stanom Zjednoczonym zależy, by zdobyć dominację na Srebrnym Globie.