Szybkie pociągi w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury zabrało głos

Kolej Dużych Prędkości zakłada, że pociągi w Polsce pojadą nawet z prędkością ponad 300 km/h. Tymczasem na razie nie ma składów, które jadą 200 km/h. Ministerstwo Infrastruktury nie pozostawia w tej kwestii złudzeń. Tak szybkie połączenia do końca tej dekady mogą stać się realne na niewielu trasach.

Szybkie pociągi w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury zabrało głos.
Szybkie pociągi w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury zabrało głos.Marek BazakEast News

Pociągi w Polsce przyspieszają, choć odbywa się to wolno. Rząd w zeszłym roku zapowiedział projekt Kolei Dużych Prędkości, który ma umożliwić jazdę między wybranymi miastami nawet z prędkością ponad 300 km/h. Dobrze by było, gdyby składy mogły jeździć ponad 200 km/h, a do tego celu wcale nie jest blisko.

Ministerstwo Infrastruktury o pociągach w Polsce jadących 200 km/h

Zacznijmy do tego, że obecnie w Polsce są prowadzone liczne prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego. PKP PLK modernizuje różne trasy, co ma pozwolić na szybsze przejazdy pociągów. Najczęściej dotyczy to prędkości do 160 km/h. Coraz częściej mówi się jednak o składach, które pojadą z 200 km/h lub więcej. Debata w tej sprawie pojawiła się nawet w Sejmie.

Głos w tej sprawie zabrał wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak i wyjaśnił, że do 2030 r. pociągi w Polsce będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h i większą tylko w przypadku CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej). Według PKP PLK stanie się to też możliwe na odcinku trasy Warszawa - Białystok i linii 202. Co z większymi prędkościami? To zadanie należy do CPK.

Jeszcze szybsze pociągi w Polsce zadaniem CPK

Malepszak zabrał również głos w sprawie parametru 250+. Poniżej jego wypowiedź.

Projekty 250+ to są projekty CPK. My nie przewidujemy, aby na istniejącej infrastrukturze uzyskiwać prędkość ponad 200 km. Wyjątek to Rail Baltica na odcinku Ełk – Suwałki, który jest projektowany do 250 km/h
powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

O takie inwestycje zabiegają wybrane samorządy. Jednak Ministerstwo Infrastruktury nie pozostawia w tej kwestii złudzeń. Tak szybkie pociągi będą domeną CPK i nie mają na to wpływu m.in. pewne działania PKP PLK związane z wyposażeniem infrastruktury w system ETCS 2. Inwestycja w to rozwiązanie nie daje możliwości podniesienia prędkości ponad pułap 200 km/h.

Szybsze połączenia będą dostępne w ramach projektów CPK. W przypadku linii kolejowych ważną rolę odegra tzw. Y, który połączy cztery z pięciu największych miast w Polsce. Budowa ma odbywać się etapami do przyszłej dekady, ale na pocieszenie jest fakt, że gotowe odcinki trasy mają być oddawane do użytku jeszcze przed ukończeniem całej inwestycji.

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press